Facebook testeaza Explore Feed. Ce impact va avea acest lucru asupra business-urilor?
30 oct 2017

Facebook testeaza Explore Feed. Ce impact va avea acest lucru asupra business-urilor?

Facebook testeaza, in sase tari, un Explore Feed cu totul diferit decat in restul lumii. Facebook Explore Feed s-a lansat la nivel global saptamana trecuta, iar majoritatea utilizatorilor din intreaga lume il pot vedea la sectiunea "Explore" de pe Facebook si il pot folosi pentru a explora continut nou. In mod normal, Explore Feed-ul consta in postari populare ale paginilor la care utilizatorii nu au dat inca like. Insa in Slovacia, Sri Lanka, Serbia, Bolivia, Guatemala si Cambodgia, Facebook Explore Feed functioneaza diferit: toate postarile paginilor sunt mutate din newsfeed in Explore Feed. Asta in timp ce in newsfeed, afisat in momentul in care orice utilizator intra pe Facebook, au ramas doar postarile prietenilor si cele sponsorizate.

 

Da, in aceste sase tari, te loghezi pe Facebook si tot ce vezi sunt postarile prietenilor si reclame. Iar, pentru a avea acces la postarile paginilor pe care le urmaresti, trebuie sa intri in Explore Feed. Daca vrei ca postarile paginii tale de Facebook sa fie vazute in vechiul newsfeed, trebuie sa platesti. Consecintele? Paginile cunosc scaderi dramatice ale reach-ului organic, vorbindu-se despre cea mai mare scadere a acestui indicator observata vreodata. Reach-ul mai multor pagini de Facebook din Slovacia, Sri Lanka, Serbia, Bolivia, Guatemala si Cambodgia a scazut cu pana la doua treimi, dupa ce a fost implementata schimbarea, comparativ cu zilele precedente.

 

Paginile de Facebook ale 60 dintre cele mai mari entitati media din Slovacia au de 4 ori mai putine interactiuni (like-uri, comentarii, share-uri) decat inaintea schimbarii newsfeed-ului. Iar efectul in Guatemala si Cambodgia este similar. Jurnalistul slovac Filip Struharik sustine ca, dupa cateva zile cu noul Explore Feed, traficul total al celor mai mari site-uri media din tara sa nu a cunoscut schimbari semnificative, deoarece acestea isi atrag cititorii si altfel decat pe Facebook: prin homepage-urile puternice, notificari, newslettere etc. Cu toate acestea, site-urile media mici din Slovacia au cunoscut o scadere semnificativa a traficului, din cauza schimbarilor de pe Facebook.

 

Jurnalistul slovac, care a scris primul despre aceasta schimbare operata de Facebook, a descoperit si cateva bug-uri: spre exemplu, majoritatea utilizatorilor cel mai probabil nu vad in noul newsfeed postari ale oamenilor pe care ii urmaresc, dar care nu le sunt prieteni. Acestea sunt ascunse in vechea sectiune Pages Feed, care inca nu a fost stearsa. De asemenea, unii nu pot gasi Explore Feed-ul in meniul de Facebook, motiv pentru care nu pot vedea nicio alta postare in afara de cele platite si cele ale prietenilor. Struharik spune ca, in tara sa, unii dintre utilizatori au noul newsfeed de mai multe saptamani, in timp ce altii l-au "primit" joi, atunci cand Explore Feed s-a lansat oficial la nivel global. Facebook a precizat, prin vocea unui purtator de cuvant, ca situatia din cele sase tari enumerate mai sus reprezinta doar "un test regional", insa nu a specificat cand se va incheia acesta.

 

Parerile cu privire la noul Explore Feed de la Facebook sunt impartite. Unele voci sustin ca acesta ar favoriza brandurile, intrucat postarile lor ar putea fi vizibile in Explore Feed-ul utilizatorilor care nu le-au dat like si care ar putea fi tentati sa le urmareasca (dandu-le like, acestea se vor muta in newsfeed-ul clasic). Pe de alta parte, exista argumentul ca Facebook face aceasta miscare tocmai pentru a obtine bani mai multi de la branduri, asta in cazul in care postarile lor nesponsorizate ar fi scoase cu totul din newsfeed, asa cum se intampla momentan in cele sase tari de mai sus. Practic, intrebarea pe care toti utilizatorii Facebook, atat persoane private, cat si branduri, si-o adreseaza in momentul de fata este urmatoarea: la nivel global, Explore Feed-ul va arata ca in Slovacia, Sri Lanka, Serbia, Bolivia, Guatemala si Cambodgia (adica va include absolut toate postarile in afara de cele ale prietenilor si de reclame) sau ca in restul lumii (unde include postari populare ale paginilor la care utilizatorii nu au dat inca like).

 

In aceste conditii, sunt posibile patru scenarii:

 

1. Cel mai rau scenariu - Facebook scoate din newsfeed toate postarile in afara de cele platite si cele ale prietenilor. Acesta este cel mai negru cosmar pentru branduri, deoarece ar insemna ca singura modalitate prin care postarile lor vor mai fi afisate publicului larg este sa plateasca.

 

2. Cel mai bun scenariu - Facebook abandoneaza experimentul. Faptul ca Facebook testeaza acest nou newsfeed pe sase piete mici arata ca nici ei nu sunt foarte siguri de impactul pe care l-ar putea avea la nivel global, astfel ca experimentul ar putea fi abandonat. Plus ca, in cazul unei scaderi drastice a reach-ului organic, multe branduri ar putea decide sa nu plateasca la Facebook, ci sa se reorienteze spre alte platforme mai predictibile.

 

3. Scenariu posibil - Facebook implementeaza modificarile, dar traficul se stabilizeaza. Am mai vazut acest scenariu: Facebook schimba algoritmul, brandurile se adapteaza si traficul se stabilizeaza. Daca utilizatorii vor migra dinspre NewsFeed spre Explore Feed, iar acesta din urma va deveni mai popular, brandurile s-ar putea sa nu aiba o problema atat de mare din punct de vedere al traficului organic din Facebook.

 

4. Scenariu posibil - Facebook face noi schimbari. Facebook testeaza continuu diverse variante si ar putea decide sa schimbe continutul NewsFeed-ului si al Explore Feed-ului, daca varianta actuala nu da randament.

Hai să vorbim

Lasă optimizarea SEO și promovarea online a business-ului tău în mâinile noastre! Cu noi, crești traficul organic -> brand awareness-ul -> numărul de clienți -> vânzările -> profitul! Ce zici, îți facem o ofertă SEO personalizată?