Scurt si la obiect sau amplu si exhaustiv? Cum stabilesti lungimea continutului scris intr-o pagina optimizata SEO?
11 aug 2020

Scurt si la obiect sau amplu si exhaustiv? Cum stabilesti lungimea continutului scris intr-o pagina optimizata SEO?

Cu cat mai mult, cu atat mai bine sau... ''less is more''? Ce isi doreste utilizatorul? Sa citeasca informatii cat mai ample – prin urmare, exhaustive – sau articole cat mai succinte, pe principiul „scurt si la obiect”? Pe de alta parte, nu putem ignora nici criteriile de departajare trasate de Google in acest sens.

 

De data aceasta vom vorbi despre o „dilema” des intalnita in randul specialistilor in marketing online: mai exact, despre lungimea continutului SEO in cadrul unei pagini. Dupa cum am mentionat si cu alte ocazii, in postarile anterioare, SEO poate fi deseori un cumul de activitati diverse, toate strategice, dar... interpretabile.

 

In lipsa unor guideline-uri precise si oficiale, care sa desemneze un ghid de buna practica in ceea ce priveste Search Engine Optimization, multe dintre actiunile intreprinse de specialisti au mai degraba o baza practica decat una teoretica. Cu alte cuvinte, deciziile si strategiile decurg de foarte multe ori din experiente anterioare, bazandu-se pe expertiza specialistului in domeniu.

 

Acest lucru se explica atat prin faptul ca nu stim cu exactitate cum functioneaza algoritmii Google, dar totodata si prin ideea ca oricum acestia isi schimba periodic principiile de functionare prin diferite update-uri. Astfel, nu putem considera ca exista o reteta universal valabila in SEO, care sa dea rezultate in orice moment, pentru orice tip de website. In aceste conditii, numai experimentand ne putem da seama ce metoda functioneaza mai bine si pentru cat timp.

 

Asemenea observatii preliminare se aplica si in cazul conceperii continutului SEO, care este „regele” optimizarii online, indiferent ca vorbim de texte de prezentare, postari de blog sau articole destinate procesului de link-building. Ceea ce stim cu certitudine este ca acestea trebuie optimizate targetand cuvintele cheie de interes (citeste si Criterii dupa care sa alegi cuvintele cheie potrivite pentru site-ul tau), trebuie sa fie relevante, originale si utile pentru utilizator. Indiferent de lungimea textelor, este indicat ca ele sa fie cat mai bine structurate si, bineinteles, scrise fara erori gramaticale care sa afecteze increderea utilizatorului s.a.m.d.

 

In plus, nu trebuie sa omitem faptul ca in SEO, ca tehnica de marketing online, continutul este unul dintre cei mai importanti factori de pozitionare. Conform acestui ghid, „continutul determina relevanta contextuala. Modul in care este realizat, combinat cu contextul in care este plasat si linkurile la care face trimitere, determina cum este acesta indexat si la ce interogari (cautari) ar putea sa raspunda”.

 

Si, totusi, care este lungimea ideala a unui text SEO, care de foarte multe ori ramane la latitudinea expertului? Iata ce informatii putem sa iti oferim noi, in urma experientei acumulate, si a unui proaspat research!

 

  • Pragul minim

 

Lungimea continutului SEO de tip text se stabileste prin contorizarea cuvintelor. In principiu, orice text ar trebui sa contina minimum 250-300 de cuvinte, pornind de la ideea ca acesta ar fi un text ''basic''. Ne referim aici, de pilda, la un landing page care nu prezinta o miza foarte mare, cum ar fi o subcategorie a site-ului.

 

Cu cat miza este mai mare, insa, adica importanta paginii cu care vrei sa rankezi in Google, cu atat numarul de cuvinte va creste. Astfel, in functie de context, va trebui sa generezi continut mai amplu, de cel putin 500 de cuvinte sau chiar si peste 1000 de cuvinte.

 

Spre exemplu, standardul nostru este de minimum 500 de cuvinte in cazul articolelor de blog, al articolelor off-page sau al textelor pentru paginile de prezentare / de categorie ale site-ului. In cazul unui landing page mai valoros sau al unei postari care trateaza un subiect foarte disputat, pragul minim se extinde la aproximativ 1000 de cuvinte.

 

Desigur, nu exista un prag maxim atat timp cat ai ceva inedit de spus, iar textele tale nu sunt simple mesaje de marketing. In plus, lungimea textelor se stabileste si in functie de concurenta sau volumul de cautari pentru expresia targetata!

 

Daca interesul utilizatorilor pentru un anumit cuvant cheie este (spre) zero, pagina ta poate ocupa o pozitie de top si cu ajutorul unui text de doar 150 de cuvinte. Pe de alta parte, in situatia in care keyword-ul respectiv este definitoriu pentru domeniul de activitate al clientului, acest aspect va impune de la sine extinderea continutului din pagina.

 

Asadar, in SEO poti avea de-a face si cu diverse cazuri izolate. In orice caz, continutul initial poate suferi oricand modificari pe parcurs – raportate la evolutia pozitionarii, fiind poate necesara extinderea contentului, dar si din considerente de relevanta, pentru actualizarea informatiei.

 

Yoast.com, in schimb, ne sugereaza sa stabilim amploarea continutului scris dupa schema de mai jos:

Paginile de taxonomie >250 cuvinte

Paginile / postarile standard >300 cuvinte

Landing page-urile principale >900 cuvinte

 

Cu toate acestea, trebuie sa nu uiti ca Google are tendinta de a ranka mai sus paginile cu un continut mai bogat. Insa, atentie! Nu adauga continut inutil, doar „de dragul artei” sau pentru a lungi in mod fortat textele, fiindca nimeni nu isi doreste sa citeasca materiale „kilometrice”, plictisitoare si fara caracter informativ, care in final nu vor face nimic altceva decat sa mareasca bounce rate-ul. Calitatea, relevanta si atributul de user-friendly raman prioritare, indiferent de lungimea textelor!

 

  • Criteriile Google

 

Cu cat un text este mai lung, in cazul in care este justificabil strategic, cu atat mai usor Google isi va da seama despre ce este vorba in continutul SEO. Ca atare, motorul va sti in ce categorie sa incadreze pagina respectiva, astfel incat sa o returneze printre rezultatele sale, in functie de expresiile de cautare targetate si interogari.

 

Nu face keyword stuffing, insa, indiferent de amplitudinea textului! Nu acesta este scopul textelor mai lungi, ci plusvaloarea pe care poti sa o aduci continutului. Ca densitate, foloseste cuvintele cheie in mod natural, introdu imagini si link-uri in postarea ta, dar si sinonime / variatiuni semantice ale expresiilor targetate, pentru a-i oferi lui Google cat mai multe indicii despre subiectul continutul tau.

 

Astfel, cu cat textul tau este mai lung si bine optimizat, cu atat vei avea sansa de a ranka cu pagina respectiva si pe cuvinte cheie secundare / derivate ale unui long tail, spre exemplu. Pe masura ce vei aborda mai multe subteme ale subiectului principal, optimizarea multipla se va produce in mod firesc.

 

Kind reminder! Ia in calcul ca, indiferent de numarul de cuvinte dintr-un text, continutul SEO trebuie sa fie in primul rand original, adica sa nu fie duplicat, si sa se dovedeasca a fi cu adevarat util pentru vizitatori. Doar asa vei avea sansa de a genera trafic organic de calitate.

 

In alta ordine de idei, asa-zisul „continut subtire” nu se refera neaparat la o pagina restransa, ci la faptul ca aceasta nu are nicio valoare pentru utilizator; nu aduce niciun beneficiu, ci se axeaza doar pe argumente de marketing sau corporatiste, fara a se concentra pe nevoile publicului si fara o oferi un raspuns complet acestuia.

 

  • Indicatii de redactare

 

In primul rand, poti folosi plugin-ul Yoast SEO pentru verificarea lungimii textelor, a densitatii cuvintelor cheie si a link-urilor inserate, precum si a altor aspecte. Dupa cum poti observa in captura de mai jos, Yoast SEO iti va genera o lista de atentionari si recomandari.


























 

Deoarece ''content is king'', el merita o atentie pe masura. Indiferent de lungime, acesta trebuie sa fie obligatoriu de calitate, scris ingrijit si bine structurat:

 

- cuvantul cheie, sub forma de exact match si nu numai, trebuie sa se repete o data la aproximativ 100 de cuvinte (in cazul keyword-urilor de tip short tail, cel putin);

- exprimarea trebuie sa fie logica, insotita de o tonalitate prietenoasa (a se evita limbajul complicat);

- textul trebuie sa fie usor de parcurs, fara fraze interminabile (a se structura in paragrafe, a se insera intertitluri bolduite etc.);

- research-ul pentru inspiratia copywriter-ului si aprofundarea subiectului poate face diferenta.

 

  • Ponturi alternative

 

De pe blogul Search Engine Journal, despre care va vorbeam in articolul anterior, aflam ca mai poti stabili lungimea textelor si in functie de momentul in care le postezi, de preferintele de navigare ale publicului tinta sau de canalul de promovare utilizat cu predilectie:

 

- articolele mai scurte par a fi mai populare pentru varianta mobile (desi si cele cu continut lung pot obtine acelasi numar de vizualizari);

- textele lungi sunt mai indicate pentru zilele de weekend, in special dimineata;

- social media poate genera cel mai mult trafic, in varianta mobile, catre paginile cu continut bogat (pe de alta parte, linkurile interne sunt cele care conduc mai degraba la cresterea ratei de engagement);

- Facebook directioneaza cei mai multi cititori catre paginile cu un continut amplu, dar Twitter ii atrage pe cei mai activi.

 

Asadar, ca regula generala, in functie de scopul stabilit, de importanta paginii sau a subiectului abordat, poti porni in redactarea textelor tale de la 300 de cuvinte, bine alese si organizate, suficient cat sa-i atragi atentia lui Google. In cazul in care concurenta pentru un anumit cuvant cheie este foarte mare sau landing page-ul este unul principal, poti merge pana la 1000 de cuvinte sau chiar mai mult.

 

Nu putem preciza o limita maxima, atat timp cat ai ceva de spus si o faci in mod natural, fara a forta lucrurile sau a te repeta; mai ales in cazul postarilor de blog, unde ai inclusiv optiunea de a structura materialele in mai multe parti, cu legaturi intre ele.

 

In incheiere, nu uita un lucru! Continut SEO scurt si la obiect nu inseamna ''thin content'', la fel cum continutul amplu si exhaustiv nu presupune keyword stuffing. In cazul primei confuzii nu vei reusi sa rankezi, iar in cel de-al doilea caz vei risca sa primesti penalizari din partea lui Google.

 

In articolul urmator vom vorbi despre elementele de continut care pot scadea viteza de incarcare a site-ului. Asadar, pe curand... si spor la scris! ;)

Hai să vorbim

Lasă optimizarea SEO și promovarea online a business-ului tău în mâinile noastre! Cu noi, crești traficul organic -> brand awareness-ul -> numărul de clienți -> vânzările -> profitul! Ce zici, îți facem o ofertă SEO personalizată?