Schimbarea domeniului poate avea un impact negativ asupra modului in care site-ul tau listeaza in Google, daca aceasta nu este realizata cu atentie. Motorul de cautare foloseste valorile identificate atat la nivelul domeniului, cat si la nivelul paginii pentru a determina pozitiile unui site. In momentul in care iei o asemenea decizie, valorile corespunzatoare domeniului sunt resetate. Urmeaza pasii pe care i-am descris in acest articol pentru a nu pierde pozitii si, implicit, conversii atunci cand schimbi domeniul site-ului.
In primul rand, o imagine de ansamblu ne-ar ajuta sa intelegem mai usor procesul in sine de schimbare a domeniului. Care sunt motivele pentru care ownerii de site-uri iau o asemenea decizie?
Daca te-ai regasit in cele patru situatii si inca iti doresti schimbarea domeniului, in continuare iti vom dezvalui pasii pe care trebuie sa ii urmezi pentru a nu exista consecinte majore din punct de vedere SEO.
Un backup total al site-ului
Imagineaza-ti ca incepi mutarea site-ului pe un nou domeniu si descoperi ca ultimul backup facut este incomplet sau a fost corupt. Din nefericire, astfel de situatii sunt frecvente. Inainte sa faci orice modificare majora, asigura-te ca ai un backup complet al fisierelor si bazei de date. Daca detii un site realizat pe platforma WordPress, poti sa folosesti un plugin precum BackUpWordPress sau BackUp Buddy.
Curata noul domeniu
Daca noul domeniu a fost inregistrat anterior, va trebui sa te asiguri ca acesta nu a fost penalizat. Pentru a verifica acest lucru, introdu noul domeniu in Google Search Console si verifica pagina Manual Actions. Daca nu identifici nicio problema, poti sa continui cu incredere schimbarea domeniului.
Daca exista actiuni manuale, este necesar sa faci toate modificarile necesare si ulterior sa trimiti o cerere de reconsiderare. Odata ce aceasta cerere va fi aprobata, vei putea sa iti muti continutul pe noul domeniul.
Mutarea continutului pe un domeniu nou
Majoritatea specialistilor SEO recomanda mutarea unei singure parti a site-ului (de exemplu, un subdomeniu), pentru a putea testa impactul pe care aceasta schimbare il are asupra pozitiilor in Google. Cu toate acestea, acest proces ar putea sa dureze destul de mult timp, iar majoritatea proprietarilor de site-uri vor sa faca aceasta schimbare cat mai repede cu putinta.
Dupa ce muti continutul pe noul domeniu, asigura-te ca ai facut redirecturi 301 pentru fiecare pagina in parte. Acest lucru il va ajuta pe Google sa stie unde se afla noul tau continut. Daca transferi continutul manual si nu folosesti un plugin, trebuie sa te asiguri ca sistemul de management al continutului este in siguranta. De exemplu, daca muti un site de pe WordPress pe un alt site pe WordPress, poti sa folosesti plugin-uri precum Duplicator sau All-in-One WP Migration pentru a automatiza intreg procesul.
Redirect permanent pentru vechile pagini
Setarea unui redirect 301 nu numai ca ii va directiona pe utilizatorii tai catre pagina corecta, dar ii va comunica motorului de cautare faptul pagina a fost permanent mutata si ca este necesar sa transfere autoritatea link-ului la noua adresa. Poti crea un asa numit redirect ,,wild card”, pe care il gasesti in fisierul .htaccess – acesta va transfera orice informatie pe noul domeniu si, foarte important, va genera automat un redirect 301 pentru fiecare URL din domeniul vechi. Este esential sa te asiguri ca redirectul 301 este realizat corect, acesta fiind cheia mentinerii pozitiilor in paginile de rezultate. Omitand acest pas, practic vor exista doua site-uri identice. Google nu agreeaza continutul duplicat, iar paginile identice iti pot aduce o surclasare in paginile cu rezultate. Poti folosi un tool special pentru a te asigura ca totul a fost transferat corespunzator, asa cum este http://www.internetofficer.com/seo-tool/redirect-check.
Daca vei schimba continutul pe noul domeniu (adica noul site nu va avea acelasi continut cu precedentul), va trebui sa urmezi alti cativa pasi:
Iata cateva instrumente prin care poti sa realizezi redirecturi 301:
„Anunta-l” pe Google ca site-ul tau s-a mutat pe un nou domeniu
Toate redirecturile pe care le-ai facut i-au semnalizat lui Google ca ai schimbat domeniul, insa este recomandat sa depui si o notificare oficiala de modificare a adresei. Pentru a face acest lucru, verifica noul domeniu in Google Search Console.
Monitorizeaza erorile 404
Erorile 404 apar in momentul in care o pagina nu a fost redirectionata corespunzator. Este indicat sa folosesti un tool care sa monitorizeze accest aspect si sa actualizeze orice eroare 404 care apare. In prima saptamana verifica in fiecare zi si remediaza orice eventuala problema intampinata. Ulterior, verifica timp de o luna o data pe saptamana, pentru ca inca este posibil sa apara unele probleme.
Creeaza un sitemap
Un sitemap html este recomandat pentru imbunatatirea experientei utilizatorilor, insa nu asupra acestuia trebuie sa te concentrezi in acest moment. Creeaza un sitemap XML care sa iti aduca beneficii din partea motoarelor de cautare. In fapt, Google in sine recomanda realizarea a doua sitemap-uri: unul pentru vechile URL-uri si unul pentru cele noi. Odata ce ai inregistrat ambele sitemap-uri, procesul ar trebui sa se desfasoare, conform lui Google, astfel:
,,Initial, sitemap-ul care contine noile URL-uri ar trebui sa nu includa pagini indexate, in timp de sitemap-ul vechilor URL-uri ar trebui aiba indexate majoritatea paginilor. Cu timpul, numarul paginilor indexate din vechiul sitemap va scadea pana la epuizare, tendinta indirect proportionala in raport cu paginile din noul sitemap.”
Crearea manuala a unui sitemap XML este virtual imposibila, mai ales pentru paginile mari cu sute de pagini. Din fericire, exista tool-uri care automatizeaza acest proces:
XML-Sitemaps: analizeaza intreg site-ul si genereaza in mod automat un sitemap. De asemenea, iti ofera o lista a link-urilor nefunctionale.
Google XML Sitemaps: un plugin gratuit care nu numai ca iti va crea un sitemap, ci va anunta motorul de cautare de fiecare data cand adaugi continut.
Verifica si actualizeaza link-urile interne si backlink-urile
Pentru acest proces, vei avea nevoie de un tool precum Screaming Frog's Broken Link Checker. Dupa realizarea redirecturilor 301, chiar si link-urile interne vor face trimitere catre noul domeniu, ceea ce inseamna ca in cele din urma va trebui sa inchizi vechiul domeniu. Prin urmare, toate aceste link-uri nu vor mai fi functionale. De aceea, va trebui sa gasesti toate aceste link-uri si sa le indici catre ce domeniu sa trimita.
Daca este posibil, contacteaza site-urile care fac trimitere catre site-ul tau si solicita-le sa isi actualizeze link-urile. Desigur, aceste link-uri vor face trimitere catre noul domeniu si fara ajutor, dar o asemenea schimbare te asigura ca iti mentii autoritatea de link pe termen nedeterminat.
Platformele de social media
Prezenta in social media este adesea omisa dupa schimbarea domeniului. De cele mai multe ori, antreprenorii uita sa actualizeze URL-urile, numele brandului sau logo-ul.
Protocolul Open Graph
Asigura-te ca actualizezi tagurile open graph in codul HTML al noului domeniu, astfel incat acesta sa reflecte noul nume al domeniului si noile URL-uri, descrieri, logo-uri, imagini.
Platformele de social media
Verifica profilurile de Facebook, Linkedin, Twitter, Instagram sau Pinterest si actualizeaza informatiile. Orice referinta catre vechiul domeniu trebuie sa fie schimbata cu noile date. Orice referinta la vechile URL-uri trebuie schimbata cu noile URL-uri. De asemenea, imaginile si logo-urile trebuie revazute si refacute.
Primește cele mai recente știri și actualizări
Prin abonare, ești de acord cu Politica noastră de confidențialitate
Lasă optimizarea SEO și promovarea online a business-ului tău în mâinile noastre! Cu noi, crești traficul organic -> brand awareness-ul -> numărul de clienți -> vânzările -> profitul! Ce zici, îți facem o ofertă SEO personalizată?