In mod paradoxal, 46,5% dintre cautarile pe Google de pe desktop si 77,2% dintre cele de pe mobile se finalizeaza... fara vreo vizita a utilizatorilor pe un alt site din lista de rezultate, conform unui studiu al companiei americane de cercetare a audientei SparkToro, realizat prin analiza a miliarde de cautari efectuate la nivel mondial. In terminologia de specialitate, acestea se numesc "zero-click searches" (cautari fara click), chiar daca denumirea tinde sa fie usor inselatoare, intrucat, asa cum vom vedea in continuare, utilizatorii pot realiza anumite click-uri, doar ca acestea au loc direct in pagina cu rezultate si nu conduc catre site-urile listate in mod organic sau platit (prin Google Ads).
In calitate de utilizator, cel mai probabil ai realizat numeroase "cautari fara click", insa nu ti-ai dat neaparat seama de acest lucru: atunci cand ai vrut sa vezi la ce ora se deschide/inchide un anumit business (si ti-a fost afisat direct orarul) sau sa afli raspunsul la o intrebare (iar acesta a fost livrat la inceputul SERP - pagina cu rezultate). Asadar, in niciunul dintre cele doua scenarii, nu a fost nevoie de o vizita pe vreun site, intrucat algoritmii celui mai mare motor de cautare din lume au "intuit" forma sub care doresti informatia si au livrat-o intocmai. Iata, mai jos, motivele principale pentru care utilizatorii aleg sa nu vizitezele site-urile din rezultate:
- multe cautari sunt reformulate sau rafinate, in cazul in care, la o prima privire, SERP-ul nu este satisfacator, in sensul ca nu ofera rezultatele dorite de utilizatori (spre exemplu, atunci cand cauti "
adidasi" si gasesti rezultate prea generale, nu vei da click, ci vei efectua o noua cautare - "
adidasi albi" sau "
adidasi albi marimea 42");
- utilizatorii cauta raspunsuri rapide, spre exemplu prognoza meteo, o traducere sau o conversie valutara (iar informatia este afisata direct de Google, asa cum am aratat si mai sus);
- utilizatorii se conecteaza in mod direct cu un business,
prin intermediul Google My Business sau Google Maps, unde sunt afisate informatii precum numarul de telefon, orarul, adresa (si indicatii pentru a ajunge in locul respectiv);
- utilizatorii navigheaza direct catre o aplicatie, cum ar fi Amazon sau Netflix, in cazul in care respectiva cautare (un produs, un nume de film etc.) permite acest lucru (valabil doar pe mobile).
Facilitati Google care contribuie la "cautari fara click"
Daca, in trecut, Google afisa in SERP link-uri dupa link-uri, astazi lucrurile s-au modificat substantial, iar paginile cu rezultatele cautarilor au fost imbogatite cu numeroase "facilitati" (features/snippets, in engleza), care ofera in mod direct raspunsurile la cautarile utilizatorilor si ii determina pe acestia sa nu mai dea click-uri suplimentare. Iata cele mai frecvente astfel de situatii:
- Knowledge panel, o caseta cu informatii generale despre subiectele cautate (business-uri, oameni, animale, tari, etc.) - pe desktop, aceasta apare in partea dreapta a ecranului, in rand cu primele rezultate din SERP;
- Panouri locale, afisate pentru business-uri aflate in proximitatea utilizatorului (afacerile locale cu o pagina de Google My Business completa si verificata, care sunt si suficient de proeminente si relevante pentru cautare, au cele mai mari sanse de a fi vizibile cu prioritate);
- Panouri de brand/personale, care nu pot fi create de respectivele personalitati sau business-uri (ca in cazul Google My Business), ci sunt afisate, in general, daca exista o pagina de Wikipedia suficient de bogata pentru acel brand/celebritate;
- Answer box, in care Google ofera in mod direct raspunsul la o cautare, fara sa trimita catre vreo sursa (spre exemplu, in cazul intrebarii "
La ce distanta se afla Luna?", Google va afisa o caseta cu raspunsul "
384.400 de kilometri");
- Featured snippets, care seamana cu o caseta de raspuns, diferenta fiind ca Google preia respectivul continut dintr-un site (si ofera, dupa informatia bruta, link catre sursa - vezi mai jos cum poti optimiza textele din paginile site-ului tau, pentru a fi preluate in cadrul acestor Featured snippets);
- People also ask/Oamenii au mai intrebat si..., o lista de FAQ (intrebari frecvente) pe aceeasi tema precum cea din cautarea efectuata (spre exemplu, daca scrii in bara de Google "
Ce masini pot fi modificate?", doua dintre intrebarile relationate pot fi "
Sunt modificarile legale?" si "
Merita sa-ti modifici masina?"). Similar, raspunsul la fiecare dintre aceste intrebari conexe este oferit in cadrul unui Featured snippet;
- Rich features, casete de raspuns imbogatite cu informatii suplimentare, prin implementarea
Schema.org (un proiect dezvoltat de Google in colaborare cu alte motoare de cautare, precum Yahoo, Bing si Yandex, care ii ajuta pe webmasteri sa structureze mai bine informatiile de pe site-ul lor, pentru ca acestea sa fie "intelese" mai usor de catre crawlere - afla mai multe la capitolul "
Adaptarea la cautarile fara click").
Sunt "cautarile fara click" o problema din punct de vedere SEO?
Desi, la prima vedere, asa ar parea, intrucat nu genereaza vizite pe site-urile afisate in topul rezultatelor organice, raspunsul la intrebarea de mai sus este NU, intrucat, pana la urma, "cautarile fara click" contribuie la imbunatatirea experientei utilizatorilor, iar acest lucru nu are cum sa fie o problema din punct de vedere SEO. Practic, pe termen lung, pierzi cateva vizite pe site, insa castigi inzecit intrucat rata de respingere va scadea, iar durata medie a sesiunilor va creste (utilizatorii nu vor mai intra doar sa afle orarul tau, dupa care vor iesi imediat, petrecand doar cateva secunde pe site-ul tau). Vorbim despre o evolutie fireasca a motoarelor de cautare si, chiar daca, la inceput, raspunsul la orice schimbare este reticenta, ea trebuie sa se transforme in adaptare.
Adaptarea la "cautarile fara click"
Exista cel putin 4 strategii pe care le poti adopta, ca raspuns la cresterea numarului de "cautari fara click":
1. Optimizarea pentru Featured snippets. In cazul in care concurenta in domeniul de activitate al business-ului tau este una acerba, poti "fura" prima pozitie in Google printr-o optimizare ca la carte pentru Featured snippets:
alegerea unor cuvinte-cheie de tip long-tail (care determina afisarea respectivelor casete de raspuns cu link catre sursa); "spargerea" continutului din paginile site-ului si incadrarea fiecarei sectiuni in anumite limite (4-5 randuri); includerea intrebarilor frecvente pe site; optimizarea heading-urilor etc.;
2. Crearea unui profil Google My Business si verificarea sa. Crearea unui profil complet de Google My Business (si solicitarea verificarii sale) te ajuta sa-ti popularizezi business-ul, atat prin intermediul SEO local (cautari de tipul "
pizzerii sector 4" sau "
servicii funerare Dristor non stop"), cat si prin aparitiile in Panourile locale (de care am vorbit mai sus), crescandu-i astfel awareness-ul, numarul de clienti, vanzarile, veniturile etc.;
3. Folosirea Schema.org pentru Rich features. Utilizand Schema.org pe site-ul tau, te vei asigura ca Google va afisa, in rezultatele de tip Rich features, pretul si disponibilitatea produselor/serviciilor tale, astfel incat utilizatorii sa nu dea click-uri suplimentare si sa genereze o rata de respingere mare (in cazul in care ei vor fi satisfacuti de informatiile preluate de Google de pe site-ul tau, acestia il vor vizita oricum si, foarte probabil, vor si converti, adica vor finaliza o achizitie). Mai multe informatii despre Schema.org gasesti in
Ghidul SEO pentru incepatori, la capitolul "SEO on-page in 10 pasi simpli";
4. O strategie de cuvinte-cheie atent gandita. Daca primele trei subpuncte se refera la "adaptarea la zero-click searches", cel din urma vizeaza, mai degraba, evitarea "coliziunii" cu un astfel de scenariu. Concret, in stabilirea strategiei de cuvinte-cheie, poti viza long-tail-uri sau expresii de cautare mai lungi si complicate, la care Google nu poate raspunde prin intermediul unui Answer box, spre exemplu, ci doar printr-un Featured snippet, Rich feature (ambele cu link) sau pur si simplu prin afisarea site-ului tau in topul rezultatelor organice. Practic, printr-o astfel de abordare, vei impusca doi iepuri dintr-un foc: atat utilizatorii care isi doresc un raspuns rapid (pe care, in scenariul ideal, Google il va prelua de pe site-ul tau - vezi punctul 1), cat si cei care cauta informatii suplimentare si aleg sa iti faca o "vizita" virtuala. Mult succes!