Ce inseamna un URL „
prea lung”? Atat utilizatorii, cat si motoarele de cautare, in special Google, care detine o cota de piata de peste 90% la nivel global si in Romania si asupra caruia ne vom concentra in continuare, prefera link-urile scurte, clare si optimizate corespunzator. Totusi, pentru profesionistii SEO, nu este intotdeauna usor sa pastreze o lungime rezonabila a URL-urilor, intrucat acestea sunt formate din protocol (
https://), domeniu (numele site-ului), eventual si subdomeniu (inaintea domeniului), terminatie (
.com), calea paginii („numele” acesteia, ce urmeaza dupa domeniu), ca sa nu mai vorbim despre restrictiile impuse de anumite platforme etc.
Insa link-urile scurte sunt importante pentru SEO, din mai multe motive:
- creeaza o experienta a utilizatorilor (UX) mai placuta, intrucat sunt mai „citete”, mai usor de share-uit si chiar de retinut;
- tot pentru UX, acestea pot genera un click-through rate (CTR) mai bun, atunci cand utilizatorii le observa in rezultatele cautarilor si vad ca sunt „curate”, parand mai de incredere;
- in URL-urile scurte, cuvintele cheie sunt mai evidente, permitand botilor Google sa le „observe” mai repede si sa-si dea seama despre ce este pagina respectiva;
- nu in ultimul rand, cu URL-uri scurte este mai usor de lucrat, din toate punctele de vedere (link-uri afiliate, broken, pagini de categorie/produs etc.).
O alta provocare pentru
expertii in Search Engine Optimization, pe langa cele descrise la inceputul acestui articol, consta in faptul ca fiecare browser permite o alta lungime maxima a URL-urilor: 2.048 de caractere in Chrome, 2.083 de caractere in Internet Explorer si nu mai putin de 65.536 in Firefox si 80.000 in Safari. Atentie, insa: nu tot ce este „permis” este si „recomandat” din punct de vedere SEO, bineinteles!
Un link scurt trebuie sa aiba urmatoarele calitati (imediat ajungem si la partea cu adevarat importanta, cum sa „pregatim” un URL din punct de vedere SEO):
• sa fie clar si descriptiv (sa poti intui, in prima secunda, ce contine respectiva pagina);
• sa fie simplu si concis (fara parametri care nu sunt necesari sau caractere complexe);
• sa foloseasca cratime „-”, nu sublinieri „_” sau spatii intre cuvinte (mai lizibil);
• sa nu foloseasca majuscule sau caractere neuniversale (diacritice, simboluri etc.);
• sa fie static, nu dinamic (care nu se schimba si nu contine siruri lungi de caractere);
• sa fie securizat (protocol https://, nu http://), o caracteristica importanta pentru SEO.
Cele mai bune practici SEO pentru URL-uri, in 2024
1. Lungimea ideala
Teoretic, nu exista o „lungime ideala” a URL-urilor din punct de vedere SEO, insa majoritatea specialistilor in domeniu recomanda 50-60 de caractere, fara a se depasi sub nicio forma valoarea de 75. Insa poate chiar mai important decat aceste limite numerice este urmatorul sfat: link-ul sa nu contina absolut nimic redundant!
2. Folosirea long tail-urilor
Desi poate parea contraintuitiv, intrucat vorbim despre URL-uri scurte, acesta se poate dovedi un sfat foarte pretios! Long tail-urile de 3-4 cuvinte contin, de obicei, si keyword-ul principal (de 1-2 cuvinte), insa convertesc mult mai bine, intrucat atrag mai putine cautari, iar concurenta este mai mica. Spre exemplu, in locul unei pagini de categorie cu filtre (
Scaune bar -> albe, albastre etc.), se recomanda pagini distincte pentru fiecare culoare (
scaune-bar-albe, scaune-bar-albastre etc.).
3. Nu folosi cuvinte comune, irelevante
Asa cum spuneam si mai sus, daca un cuvant nu are relevanta pentru UX sau motoarele de cautare si poate fi ignorat, nu are ce cauta intr-un link scurt! Exemplele la aceasta categorie sunt nenumarate:
un, o, e/este, fi, de, in, la, ca, dar, eu, tu, acesta, atunci etc. Pana la urma, intre „
invata-cum-sa-scrii-cod-pentru-incepatori” si „
invata-scrii-cod-incepatori” nu este nicio diferenta semantica, insa a doua varianta este mult mai curata si usor de urmarit.
4. Respecta „ierarhia” paginilor din site
Un alt sfat important este urmatorul: in structura URL-ului, ar trebui sa se reflecte importanta si pozitia respectivei pagini in arhitectura. Cu alte cuvinte, paginile de produs ar trebui sa aiba URL-uri mai lungi decat paginile de subcategorie, paginile de subcategorie ar trebui sa aiba URL-uri mai lungi decat paginile de categorie si tot asa (insa, bineinteles, fara a depasi limitele de care am discutat mai sus). Aceasta structura logica este utila atat pentru useri, cat si pentru crawlere, intrucat arata cum se ajunge dintr-o pagina in alta.
5. Nu folosi date!
Acest ultim sfat are o explicatie mult mai simpla decat ti-ai putea imagina: orice data, indiferent ca vorbim despre saptamana sau luna trecuta si mai ales daca ne referim la anii trecuti, va face continutul paginii, si prin extensie al site-ului, sa para invechit! Mai mult decat atat, lipsa datelor nu doar ca va „elibera” spatiu in URL, ci va face informatia sa para atemporala si iti va permite sa o actualizezi ori de cate ori doresti.
Alte informatii de SEO tehnic privind link-urile si nu numai gasesti
aici,
aici si
aici.
In loc de concluzie, iti (re)amintim ca lungimea domeniului afecteaza lungimea totala a URL-ului, intrucat face parte din structura sa, in mod logic. Prin urmare, trebuie sa tii cont si de acest aspect atunci cand stabilesti lungimea pe care o poate ocupa calea paginii (asa-numitul URL slug, ce urmeaza dupa domeniu). In rest, daca urmezi pasii de mai sus si intelegi pe deplin ce inseamna un link SEO friendly, te vei „imprieteni” atat cu utilizatorii, cat si cu motoarele de cautare!