Iata cum poti folosi ChatGPT pentru SEO tehnic:
14 dec 2023

Iata cum poti folosi ChatGPT pentru SEO tehnic: "Este un punct de plecare, nu direct solutia!"

La fel ca un organism viu, ChatGPT creste continuu, atat la propriu, cat si la figurat, si invata din comenzile utilizatorilor, feedback-ul acestora si experientele anterioare, mai precis raspunsurile, textele si codurile pe care le genereaza. In prezent, tool-ul de AI devine din ce in ce mai util si poate fi folosit de catre specialistii in SEO nu doar pentru content, ci si din punct de vedere tehnic. Eric Enge, expert de peste Ocean in domeniul Search Engine Optimization, a sustinut o prezentare in care a trecut in revista nu mai putin de 8 moduri in care inteligenta artificiala poate fi angrenata in tehnicile de marketing online, unele dintre ele surprinzatoare.

1. Generarea de titluri si meta tag-uri. ChatGPT se poate dovedi un real ajutor in generarea de titluri pentru comunicate de presa, advertoriale sau articole de blog, dar si meta titluri si meta descrieri, cat timp i se dau instructiuni clare. Spre exemplu, in cazul titlurilor, se poate porni de la cuvantul cheie targhetat, pentru a "construi" una sau mai multe sugestii interesante si relevante in jurul acestuia. Pe de alta parte, in cazul meta tag-urilor, i se va spune sa respecte limitele de lungime (exprimate fie in pixeli, fie in numar de caractere), precum si sa utilizeze keyword-ul dorit.

Enge indeamna totusi la cumpatare si spune ca ar sugera ca niciun titlu sau meta tag sa nu fie publicat direct, fara trecerea prin filtrul uman. "Acest tool este grozav pentru inspiratie si idei de brainstorming, intrucat tehnologia ne permite sa ne punem in pielea utilizatorilor si sa vedem ce isi doresc acestia. Este o perspectiva importanta, insa profesionistii in optimizare trebuie sa ia in considerare si alti factori inainte sa-si dea OK-ul", spune acesta. Astfel, nu uita sa verifici daca site-ul pentru care lucrezi intr-adevar comercializeaza sau prezinta, in oferta sa, produsele si serviciile indicate de AI (intrucat acesta se va orienta dupa o baza de date generala).

De asemenea, un punct de pornire il pot constitui si meta tag-urile deja existente, daca este nevoie doar de un refresh al continutului site-ului (fie pentru ca acesta a "plonjat" in pozitii, prin comparatie cu concurenta, sau nu a mai fost actualizat demult). Specialistul american atrage, insa, atentia asupra experientei utilizatorilor, care trebuie sa fie ademeniti sa dea click, printr-un call to action sau o formulare atragatoare si care sa se distinga de marea masa a celorlalte site-uri care apar in SERP. "Uneori, ChatGPT poate fi mai bun decat oamenii la gasirea unor formulari atractive. Iar, daca nu esti multumit, poti intotdeauna sa-i dai comenzi aditionale, pentru fine tuning", spune Enge.

2. Crearea de clustere de keyword-uri. Un alt mod prin care tool-ul poate economisi timp si efort angajatilor in marketing online il reprezinta automatizarea procesului de "keyword clustering", mai precis gruparea cuvintelor cheie in functie de intentia de cautare (informativa, comerciala, de tranzactionare, specificata etc.). Mai exact, daca ii furnizezi lui ChatGPT o lista de keyword-uri, obtinuta cu un alt tool, si ii specifici ca le vrei alaturate in functie de intentia comerciala sau relevanta, rezultatele se vor apropia de o precizie de 100%. "As spune ca s-a descurcat mult mai bine decat ma asteptam", recunoaste Eric Enge, care s-a declarat placut surprins de capabilitatile tool-ului, inclusiv in aceasta directie.

3. Sintetizarea continutului. Cand vine vorba despre crearea unui rezumat pornind de la un text dat, AI-ul este imbatabil, din 3 motive: in primul rand, "scaneaza" informatiile mult mai repede decat ar putea orice minte umana; in al doilea rand, dispune de o capacitate de sinteza perfecta, neperturbata de subiectivitate, ca in cazul oamenilor; si, nu in ultimul rand, se raporteaza exclusiv la datele pe care le primeste, fara sa caute context sau sa "infloreasca" ideile principale. "Nu lasa loc de confuzie, nu omite nimic si nu isi imagineaza nimic in plus fata de ce este", spune expertul de peste Ocean.

4. Traduceri. Desi Google Translate exista de mult timp "pe piata" si este uzitat mai mult decat ar trebui, ChatGPT vine cu imbunatatiri si la capitolul traducerilor, chiar daca momentan rezultatele sunt ireprosabile doar intre limbile de circulatie internationala (spre exemplu, din engleza in franceza si invers). Functia de traducere este deosebit de utila atat pentru SEO, intrucat se pot genera aproape instantaneu versiuni in diverse limbi ale aceleiasi pagini, dar si pentru orice alt domeniu, practic, intrucat vorbim despre o comanda sau o actiune generala, nicidecum specifica sau tehnica.

5. Generarea de tag-uri HREFlang. Ramanand la acelasi capitol sau, mai bine spus, imbinand partea tehnica si partea lingvistica, inteligenta artificiala se descurca foarte bine si la crearea de tag-uri HREFlang, care ii spun lui Google in ce limba este o anumita pagina din site-ul tau, pentru a o servi utilizatorilor care efectueaza o cautare in acea limba. Bineinteles, sa identifici o pagina in engleza prin tag-ul <link rel="alternate" hreflang="en"...> sau una in spaniola prin tag-ul <link rel="alternate" hreflang="es"...> nu este deloc dificil, insa este consumator de timp. Si de ce sa pierzi minute sau chiar zeci de minute pretioase, cand stii ca te poti baza 100% pe AI?

6. Implementarea regulilor .htaccess. Totodata, "prietenul" virtual se dovedeste de incredere si in ceea ce priveste crearea si implementarea unor reguli .htaccess (care permit sau, din contra, interzic accesul pe anumite pagini, unele dintre ele parolate, realizeaza redirect-uri permanente sau temporare, afiseaza pagini customizate de eroare 404 etc.). Enge explica: "Daca o anumita entitate care doreste sa-ti viziteze site-ul se 'prezinta' drept Google Bot, dar nu provine de pe una dintre adresele IP folosite de Google, ea trebuie blocata, intrucat semnele nu sunt de bun augur. Vestea buna este ca o poti face prin .htaccess, vestea si mai buna este ca poate face chiar ChatGPT asta, mai repede decat tine!".

7. Scrierea de cod. De altfel, inca de la lansarea sa, in noiembrie anul trecut, tool-ul AI al companiei detinute, printre altii, de Elon Musk a impresionat prin competentele sale in scrierea de cod (iar rezultatele au fost remarcate nu doar de IT-isti). "Uneori, se mai pot strecura bug-uri in ceea ce genereaza, dar iti ofera un punct de plecare foarte bun! Asa si trebuie gandit ChatGPT-ul, drept un punct de plecare, nu direct solutia", explica profesionistul american. Una dintre cele mai importante utilizari ale coding-ului in SEO este reprezentata de realizarea Schema markup, limbajul pe care motoarele de cautare il folosesc pentru a "citi" si intelege continutul paginilor unui site. "Inainte de a publica rezultatul, valideaza-l cu un expert care stie sa interpreteze Schema markup, pentru a te asigura ca este corect. Tot este mult mai rapid si asa!", spune Enge. 

8. Asistent de continut. Nu in ultimul rand, inteligenta artificiala te poate sprijini cu idei noi de continut. Spre exemplu, ii poti cere sa creeze o lista cu intrebari frecvente pe o anumita tema, pe baza carora sa realizezi unul sau mai multe articole de blog, comunicate de presa, advertoriale etc. "Un alt aspect interesant al acestui tool este faptul ca, daca abia incepi sa construiesti o pagina noua in site sau sa creezi continut pe un topic aparte, iti va fi mult mai usor sa le dezvolti, plecand de la sugestii. E, practic, un proces instantaneu de brainstorming, insa tot vei avea nevoie de supervizarea si know-how-ul unui expert in domeniu", conchide specialistul in SEO.

Asadar, ChatGPT este sau, mai degraba, devine pe zi ce trece un partener tot mai bun pentru specialistii in Search Engine Optimization, carora le economiseste foarte mult timp si le ofera "pe tava" solutii si abordari la care nu s-au gandit. Suntem (inca) departe de o revolutionare a domeniului sau de automatizarea sa totala, insa este bine sa stim ca suntem "insotiti" de cineva care ne intelege, ne raspunde pe limba noastra si aduce plusvaloare strategiei pe care o punem la punct si perfectionam zilnic. Mult succes!

Hai să vorbim

Lasă optimizarea SEO și promovarea online a business-ului tău în mâinile noastre! Cu noi, crești traficul organic -> brand awareness-ul -> numărul de clienți -> vânzările -> profitul! Ce zici, îți facem o ofertă SEO personalizată?