In urma cu zece ani, "oamenii de SEO" erau considerati un fel de IT-isti, intrucat aceasta activitate era una eminamente tehnica si consta in folosirea cuvintelor cheie in meta tag-uri si continut (
uneori exagerata, cunoscuta drept keyword stuffing), schimbul de link-uri (
tactica pe care astazi expertii in industrie nu o mai folosesc, intrucat poate fi penalizata de Google) si crearea de backlink-uri de calitate (
metoda care, in prezent, se confunda cu comunicarea off-page).
Totusi, in 2022, specialistii in Search Engine Optimization trebuie sa fie deopotriva foarte buni marketeri (
pentru a reusi sa vanda produsele/serviciile pe care le promoveaza), antreprenori (
pentru a intelege in profunzime dedesubturile business-urilor clientilor pentru care lucreaza), scriitori (
pentru a crea continut de calitate, relevant si atractiv, atat pentru motoarele de cautare, cat si pentru utilizatori), dar si... ghicitori.
De ce ghicitori, oricat de surprinzator ar parea? Intrucat adevaratii experti in SEO nu trebuie doar sa afle, folosind tool-uri specifice, care sunt cele mai cautate cuvinte cheie de catre utilizatori, in functie de domeniu, ci mai ales ce se afla in spatele acestor keyword-uri. Ce doreste un user care cauta "
cele mai bune telefoane" - sa se informeze si sa le compare sau sa achizitioneze un smartphone in acel moment? Dar cel care scrie in Google "
sos de tomate" - sa faca o astfel de reteta sau sa comande online un ketchup?
Bineinteles, adevaratii profesionisti ai optimizarii SEO nu "ghicesc", ci mai degraba realizeaza ceea ce in engleza se numeste "
educated guess", adica o predictie bazata pe know-how si experienta, care are o probabilitate foarte mare de a fi corecta. Cel mai simplu mod de a face o astfel de deductie este prin studierea SERP-ului (prima pagina cu rezultatele cautarii) pentru respectivul keyword.
Astfel, daca lucrezi pentru un magazin de papetarie si vrei sa optimizezi pagina de gume de sters pe cuvantul cheie "
radiere", da un search in Google mai intai. Vei afla ca oamenii vor sa stie cum sa isi radieze autovehiculul din circulatie! In schimb, foloseste keyword-ul la singular - "
radiera" - pentru maximum de relevanta si vizibilitate.
In mod evident, exemplul de mai sus este unul extrem, iar, in majoritatea cazurilor, dilema va fi legata nu de sensul propriu-zis al cuvintelor cautate, ci mai degraba de scopul cu care acestea sunt introduse in Google. Aceasta este intentia de cautare/intentia utilizatorilor (search intent/user intent), iar cel mai mare motor de cautare din lume lucreaza de ani intregi sa isi rafineze algoritmii, pentru a "ghici" la ce se refera utilizatorii cand introduc un anumit keyword sau long-tail.
Pe langa a face bani din Google Ads, cel mai important scop al motorului de cautare este sa ofere rezultate cat mai exacte utilizatorilor, astfel incat acestia sa nu migreze catre Yahoo, Bing sau Yandex. Iar aici intervii tu, in calitate de profesionist SEO! Cu cat mai repede realizezi intentia de cautare pe un anumit keyword, cu atat vei ranka mai usor si mai in top, atat la propriu, cat si la figurat, intrucat Google va considera rezultatul relevant. Daca targhetezi long-tail-ul "
retete rapide cu pui", nu le insirui utilizatorilor modul de preparare a unui pui la cuptor, care dureaza o ora si jumatate! Mai degraba, invata-i sa faca un piept la grill, in maximum 15 minute.
In general, intentiile de cautare pot fi incadrate in 5 categorii principale:
1. Intentie de informare - "sos de tomate". In jur de
80% dintre cautarile efectuate pe Google sunt informationale. Acest procent este normal, avand in vedere ca vorbim despre o categorie atat de vasta (care include informatii despre vreme, SEO, educatia copiilor - practic orice subiect). Mai precis, in cazul unei astfel de cautari, utilizatorii au o curiozitate, mai generala sau mai specifica, iar primele rezultate trebuie sa ii lamureasca si sa raspunda exact la intrebarea lor. In mod logic, cei care cauta "sos de tomate" vor sa afle cum sa il prepare, nu de unde sa il cumpere sau istoria sa, care incepe in Italia anului 1692.
2. Intentie de navigare - "Google Analytics". Utilizatorii care realizeaza o astfel de cautare vor sa intre pe un anumit site. Bineinteles, exista posibilitatea de a tasta direct adresa in browser sau de a da click pe bookmark-ul cu pricina, daca el este creat, insa varianta unui search in Google este de cele mai multe ori mai comoda. In mod normal, site-ul tau va ranka pe primul loc pe cautarile pe brand, insa este valabil si reversul medaliei.
Spre exemplu, daca scrii un articol de blog despre Google Analytics, nu are rost sa il optimizezi strict pe aceste doua cuvinte, intrucat oamenii care le cauta vor sa foloseasca tool-ul propriu-zis. In schimb, iti recomandam expresii precum "
ce este google anayltics" (care tradeaza dorinta de informare sau, mai precis, o intentie specificata, asa cum vei vedea mai jos).
3. Intentie comerciala - "cele mai bune telefoane". Ca sa raspundem la intrebarea adresata la inceputul articolului, utilizatorii care realizeaza aceasta cautare doresc sa vada un clasament al smartphone-urilor de top ale momentului. Cel mai probabil, ei cauta sa isi schimbe telefonul, insa nu sunt inca hotarati cu privire la decizia lor de cumparare.
Pana la urma, finalitatea va fi o tranzactie, adica achizitionarea unui produs din aceasta gama, insa nu este clar daca ea va avea loc in online sau offline. Prin urmare, in aceasta etapa, oamenii doresc sa vada ierarhii cu poze, specificatii, demonstratii si clipuri video, iar, in calitate de profesionist SEO, exact asta trebuie sa le livrezi.
4. Intentie de tranzactionare - "televizor samsung uhd 4k". Aici, lucrurile sunt cat se poate de simple. Utilizatorii s-au hotarat asupra unui produs sau serviciu si vor sa il achizitioneze online. In mod logic, numai o pagina de produs le va satisface intentia, iar o pagina de prezentare sau informativa, chiar daca va ranka pe o cautare atat de specifica, va genera o rata de respingere uriasa (intrucat userii sunt deja in etapa finalizarii tranzactiei, trecand de intentia de informare sau de cea comerciala, prezentate mai sus).
5. Intentie specificata - "comanda mcdonald's". Nu in ultimul rand, foarte multi utilizatori folosesc, in cautarile lor, cuvinte care arata foarte clar intentia: "
cumpara", "
comanda", "
reducere", "
cum sa...", "
de ce...", "
care sunt..." etc. Acest lucru nu numai ca usureaza foarte mult misiunea specialistilor SEO, ci si functioneaza in ambele directii, ca in exemplul cu Google Analytics de mai sus. Daca optimizezi continutul pe o expresie care contine in mod explicit intentia, pagina respectiva va fi gasita numai de utilizatorii care au exact acel scop, prin urmare va fi cu atat mai relevanta.
In concluzie, daca oamenii cauta informatii, nu trebuie sa ajunga pe o pagina de produse/servicii de pe site-ul de care te ocupi si, vice-versa, daca ei manifesta intentia de cumparare, nu trebuie sa gaseasca in landing page un articol de blog interminabil. In cazul in care administrezi un e-shop care vinde piese de motociclete, optimizeaza paginile de produs pe cuvinte cheie specifice (spre exemplu "
roti motocicleta" sau "
piese motociclete honda"), iar articolele de blog pe keyword-uri care tradeaza intentia de informare ("
ce manevre sunt interzise pe autostrada").