Ce este marketingul online? Un ghid complet al vizibilitatii pe internet
26 sep 2017

Ce este marketingul online? Un ghid complet al vizibilitatii pe internet

In ziua de astazi, aproape jumatate din populatia globului este conectata la internet, lucru care a determinat schimbari radicale la nivel mondial in ceea ce priveste gandirea strategica si pozitionarea business-urilor pe piata. In mod similar, pe zi ce trece, apare cate o noua inovatie tehnologica ce ne revolutioneaza vietile si ne accentueaza dependenta de marele world wide web.

Omenirea a avut dintotdeauna o dorinta intrinseca de a evolua, cu scopul de a ne imbunatati vietile. Facilitatile pe care Internetul ni le ofera in prezent, precum comunicarea instant din orice locatie a planetei sau accesul rapid la orice informatie dorita erau de neimaginat acum cateva decenii. In ciuda progresului urias pe care tehnologia digitala l-a avut si continua sa il aiba in ceea ce priveste felul in care decurg pana si cele mai elementare activitati ale vietii de zi cu zi, ne regasim, in calitate de consumatori de continut, coplesiti de volumul urias de informatii cu care suntem bombardati zilnic. Daca inainte nu prea aveam optiuni, in prezent avem mult prea multe variante si ne este dificil sa facem o alegere.

Din fericire, motoarele de cautare au evoluat odata cu Internetul, oferind utilizatorului o mana de ajutor pentru a iesi din "viitura" de informatii si a se orienta catre continutul de care este interesat. Asadar, in mediul online, celebra expresie biblica "Cauta si vei gasi" este de mare actualitate, insa cum ramane cu cei care vor sa fie gasiti? Pentru business-urile online care isi doresc vizibilitate pe internet, au aparut multi "salvatori" care, in calitate de specialisti in marketing online, promit rezultate rapide, insa putini dintre acestia au fost capabili sa isi onoreze promisiunile.

Este cat se poate de clar ca marketingul online nu este o treaba usoara. Iar motivul pentru care ne aflam intr-o lume in care "expertii" in marketing online braveaza constant in privinta capacitatii lor de a oferi business-urilor vizibilitate in online, se datoreaza misterului si imprevizibilitatii celui mai important "jucator" al Internetului: motorul de cautare Google. Cei peste 200 de algoritmi Google de care depind pozitiile site-urilor in paginile de rezultate nu sunt inca pe deplin cunoscuti.

 

Ce este, pana la urma, marketingul online?

 

 

Chiar daca o mare parte din algoritmii Google raman un mister, de-a lungul anilor, marketerii au invatat, pas cu pas, cum sa obtina vizibilitate in cel mai mare motor de cautare. Iar vizibilitatea este cel mai valoros lucru pe care il poti avea in mediul online, deoarece sta la baza oricarei alte activitati de promovare. Iar cel mai puternic instrument cu care poti obtine aceasta vizibilitate, a fost si ramane in continuare, optimizarea SEO (Search Engine Optimization), cu ajutorul caruia poti obtine cel mai mult trafic pe website-ul tau.

Cu cat intelegi mai bine principiile optimizarii SEO, si cu cat tii pasul mai bine cu schimbarile frecvente ale acestei discipline complexe, cu atat vei avea mai multe sanse de a obtine pozitii de top in Google si, drept urmare, trafic organic urias.

Atunci cand traficul vine nestavilit pe site-ul sau pe blogul tau, ai oportunitatea de a testa o varietate mare de tactici de marketing si tehnici de vanzare a produselor si serviciilor tale. Insa, daca nu ai un numar suficient de mare de utilizatori care iti acceseaza website-ul, singurul mod de a atrage trafic rapid sunt reclamele online costisitoare, inainte de a determina potentialul produselor si/sau serviciilor tale. Pe scurt, poti obtine vizibilitate si trafic platind pentru publicitate online la preturi piperate, dar asta nu iti garanteaza nici conversia vizitatorilor in clienti, nici recuperarea investitiei, acestea fiind, pana la urma, scopurile esentiale ale unui business online. Nici un business nu vrea vizibilitate de dragul vizibilitatii, obiectivul principal al acestuia fiind, in esenta, sa isi vanda produsele si/sau serviciile.

Dorinta de a atinge culmile succesului in online pare, la prima vedere, cel putin paradoxala. Ai nevoie de bani ca sa generezi trafic, dar ai nevoie de trafic ca sa faci bani. Asadar, daca ai un business nu repeta greseala pe care multi antreprenori au facut-o de-a lungul anilor, si anume, nu te arunca cu capul inainte si nu investi sume colosale in metode anorganice de a genera trafic, inainte de a estima ratele de conversie si a testa in cel mai mic detaliu impactul potential al produselor tale asupra consumatorilor.

 

"Cum castigi increderea lui Google?" - asta e intrebarea!

Cea mai mare greseala pe care cei mai multi marketeri o fac atunci cand vor sa castige trafic si vizibilitate in online, este faptul ca vor rezultate maxime cu minimum de efort, adoptand calea cea mai usoara si cea mai scurta posibil. Evident, in 99% din cazuri, esueaza. In ziua de azi, singura cale eficienta si viabila de a deveni un brand puternic pe Internet este prin marketing online, iar primul lucru pe care trebuie sa il faci atunci cand faci marketing online, este sa castigi increderea lui Google. Iar acest lucru nu se obtine usor, si in niciun caz peste noapte. Gandeste-te la o relatie pe care ai avut-o cu o persoana reala. Ai capatat incredere in acea persoana in timp, pe masura ce ai cunoscut-o, nu-i asa? Asadar, daca ai un website nou si abia "ai facut cunostinta" cu Google, sunt slabe sanse sa aiba incredere in tine. Daca vrei ca acest lucru sa se schimbe, va trebui ca alte website-uri, in care Google are deja incredere, sa te recomande. In marketing online, aceasta practica este cunoscuta sub numele de "link building".

Insa, asa cum in viata reala, nu prea merge sa platesti oamenii pentru a te recomanda, de exemplu, pentru un job, singurul tip de link building pe care Google il accepta este cel organic, care se desfasoara in felul urmator: un website pe care se regaseste continut de calitate gazduieste un hyperlink care trimite catre website-ul tau pe care, de asemenea, trebuie sa se regaseasca continut de calitate. Asa are loc "transferul de autoritate" intre site-uri si astfel, site-ul tau incepe sa fie apreciat, din ce in ce mai mult, de catre Google. Daca esti nou in “curtea scolii a mediului online”, ai nevoie de o strategie solida de link building.

Asadar, daca vrei sa intelegi in mod real cum functioneaza marketingul online, trebuie sa intelegi importanta eforturilor de a castiga increderea lui Google, aceasta avand 3 componente fundamentale ce cuprind in esenta lor toti algoritmii Google care, dupa cum am mentionat mai sus, sunt peste 200 la numar. Daca vrei ca website-ul tau sa apara in prima pagina de rezultate Google sau, de ce nu, sa ocupi chiar primele pozitii, trebuie ca strategia ta de marketing online sa se concentreze pe toate aceste 3 componente, si nu doar pe una sau doua dintre ele. Iata care sunt cele 3 componente ale increderii lui Google:

 

1) "Varsta" de indexare a site-ului tau

Prima componenta a increderii lui Google are legatura cu varsta de indexare a website-ului tau si este legata de 2 factori:

i) momentul in care Google a descoperit website-ul tau si l-a indexat

ii) evolutia site-ului tau din momentul indexarii de catre Google pana in prezent

 

2) Autoritatea

Care este autoritatea site-ului sau paginii web pentru care doresti sa obtii vizibilitate? Autoritatea este o componenta foarte importanta a increderii lui Google, si se bazeaza in mod preponderent pe calitatea si numarul linkurilor care trimit catre site-ul tau si sunt gazduite de catre website-uri in care Google deja are incredere. Autoritatea este un concept care are legatura cu optimizarea SEO off-page, care are loc in afara site-ului, spre deosebite de optimizarea on-page care se efectueaza direct pe site.

Pentru a determina daca website-ul tau are un profil sanatos de linkuri, este important sa iti raspunzi la o serie de intrebari. De exemplu, cate linkuri de foarte buna calitate a adunat website-ul tau de-a lungul timpului? Sunt linkuri organice gazduite pe site-uri cu continut de calitate si relevant pentru utilizatorii de internet, sau sunt linkuri de tip spam, obtinute prin link exchange sau "cumparate" in cantitati mari pe directoare de linkuri? Majoritatea linkurilor provin de pe aceleasi cateva site-uri sau exista o diversitate mare de site-uri care le gazduiesc?

 

3) Continutul

Continutul a fost, este si va fi regele mediului online. Continutul relevant, interesant si original, care sa atraga in acelasi timp consumatorul, ar trebui sa fie piatra de temelie a oricarei strategii de marketing online. Insa, de foarte multe ori, antreprenorii online nu respecta aceasta regula. Motivul? Continutul de calitate presupune eforturi sustinute si un volum destul de mare de munca. Insa ceea ce este valoros nu se obtine usor, iar cine spune ca nu este atat de important continutul, se minte in primul rand pe sine. Nu exista strategie de marketing online de succes fara continut de calitate.

Odata ce te obisnuiesti sa iti focusezi eforturile in acest sens si sa oferi utilizatorilor continut relevant pentru ei, rezultatele nu vor intarzia sa apara. Fara indoiala, continutul de calitate are mai multe sanse sa fie redistribuit si recomandat altor utilizatori, creandu-se un efect de domino in urma caruia business-ul tau nu poate avea decat avantaje.

Asadar, evita continutul de slaba calitate, insuficient si irelevant pentru utilizatori daca vrei sa castigi increderea lui Google. De asemenea, nu uita ca un continut consistent si valoros se obtine in timp. Google stie ca nu poti crea continut in cantitati masive peste noapte. Daca incerci sa copiezi continutul altor site-uri, Google va sti asta si nu iti va lista site-ul in pozitii fruntase in pagina cu rezultate.

 

Care sunt instrumentele principale ale marketingului online?

1) Optimizarea SEO (Search Engine Optimization)

Optimizarea SEO ar trebui sa fie instrumentul principal al oricarei strategii de marketing online. Desi poate parea dificil de inteles la inceput, cu ajutorul unei agentii SEO cu experienta in domeniu vei reusi, in timp, sa-i intelegi fundamentele. Avand in vedere ca Google foloseste peste 200 de algoritmi pentru a ierarhiza site-urile in paginile sale de rezultate, cunostintele solide de SEO si implementarea unei strategii eficiente sunt esentiale pentru succesul unui business online. SEO este recunoscut ca fiind instrumentul de marketing online cu cel mai mare ROI (Return on Investment). Acesta necesita eforturi sustinute pe termen lung, insa efectele strategiei SEO sunt, de asemenea, de lunga durata.

Iata, pe scurt, elementele pe care trebuie sa te focusezi in strategia de optimizare SEO:

- research de cuvinte cheie si elaborarea unei strategii in acest sens

- optimizare on page: viteza de incarcare a site-ului, optimizarea site-ului pentru dispozitive mobile, elemente de web design SEO-friendly, redirecturi 301 pentru linkuri defectuoase si pagini cu eroare 404, optimizarea meta tagurilor, optimizarea imaginilor, optimizarea URL-urilor, taguri html importante (H1, H2, H3, etc), creare de continut de calitate pe paginile site-ului si optimizarea acestuia

- optimizare off page: creare de continut cu scopul de a fi publicat pe alte site-uri (comunicate, articole de blog, advertoriale), crearea unui profil solid de backlinkuri, optimizarea SEO a continutului de tip text, imagini sau video publicat pe retelele de socializare.

 

2) SEM (Search Engine Marketing)

Unii specialisti considera ca SEO este inclus in SEM, in timp ce altii il trateaza complet separat. Avand in vedere ca am vorbit despre SEO putin mai sus, prin SEM vom intelege toate celelalte instrumente de marketing online neorganice care implica motoarele de cautare.

SEM, sau Search Engine Marketing, este varianta contra-cost a optimizarii SEO, insa numai in ceea ce priveste efectele, deoarece utilizeaza total alte instrumente. SEM implica promovarea site-ului prin reclame, precum Google Adwords si alte platforme de advertising online care exista pe Internet, cele mai mult fiind pe retele de socializare precum Facebook, Instagram sau Youtube care, desi este destinat exclusiv continutului video, in momentul de fata este al doilea motor de cautare din lume ca importanta.

Publicitatea de tip PPC (pay-per-click) este un alt instrument SEM foarte cunoscut, pentru care platesti o anumita suma pentru fiecare click efectuat de catre utilizator pe reclama respectiva. Insa, daca doresti sa investesti in PPC, este important sa iti monitorizezi ratele de conversie pentru a determina cu exactitate ROI-ul.

SEM este un instrument de marketing online care ofera rezultate rapide pentru cei care vor sa fie afisati in primele rezultate Google dupa anumite cuvinte cheie, dar care necesita un buget consistent. Cota unui cuvant cheie poate varia intre cativa centi si cativa zeci de dolari, in functie de nivelul competitiei pentru respectivul cuvant.

SEM este un instrument care te pozitioneaza in topul paginilor de rezultate Google, dar care este foarte costisitor si care, spre deosebire de SEO, nu are efecte pozitive de lunga durata, functionand numai atata timp cat platesti.

 

3) SMM (Social Media Marketing)

Unul din cele mai in voga instrumente de marketing online este Social Media Marketingul, care foloseste retelele de socializare precum Facebook, Instagram sau Twitter, pentru a comunica, a interactiona si a influenta audienta, in mod special cu scopul construirii de brand awareness.

Insa formarea unei audiente fidele brandului tau pe platformele de Social Media este un proces de lunga durata, care nu are loc peste noapte. Iata cateva sfaturi care te pot ajuta sa aduni un numar cat mai mare de followeri si cum poti interactiona cat mai eficient cu acestia pe retelele de socializare:

- Creeaza-ti o voce proprie: hotarasta-te asupra unui mesaj principal si fii consecvent in transmiterea lui catre audienta. Nu incerca sa fii altceva sau altcineva decat te-ai hotarat sa fii de la bun inceput, altfel o iei de la zero. Relatia cu audienta online din Social Media se aseamana foarte mult cu relatia cu Google despre care am discutat mai sus. Este vorba de incredere si comunicare eficienta. SMM-ul este unul din cele mai puternice instrumente de construire a brand awareness-ului si a loialitatii clientilor fata de business-ul tau.

- Ofera plus-valoare utilizatorilor: Indiferent ce produse sau servicii vrei sa promovezi, intotdeauna ofera audientei tale continut valoros, util si relevant, care sa faca diferenta. Fie ca oferi sfaturi intr-un anumit domeniu, fie ca oferi continut distractiv, fie ca organizezi un concurs cu premii tentante, intotdeauna ofera ceva valoros utilizatorilor cu care interactionezi.

- Fii constant: Frecventa cu care postezi continut pe platformele de social media este la fel de importanta. Trebuie sa gasesti un echilibru, in asa fel incat nici sa nu iti agasezi audienta, dar nici sa interactionezi cu ei din an in paste. La fel ca intr-o relatie de prietenie, ochii care nu se vad, se uita.

 

4) Marketing afiliat

Marketingul afiliat presupune promovarea produselor si serviciilor altora, in schimbul unui comision din vanzari. Partea buna este ca nu trebuie sa investesti nimic in produsele sau serviciile respective, insa ceea ce trebuie sa faci, si aici vine partea dificila, este sa ai deja o audienta online semnificativa. In cele mai multe cazuri, bloggerii foarte cunoscuti obisnuiesc sa practice marketingul afiliat, promovand diverse produse si servicii in cadrul articolelor scrise de ei.

 

5) Email marketing

Email marketingul este unul din cele mai vechi instrumente de marketing online, fiind si in prezent de mare actualitate, datorita faptului ca este foarte eficient, mai ales pentru magazinele online care nu reusesc sa converteasca utilizatorii site-ului in clienti la prima vizita a acestora. Cele mai multe campanii de e-mail marketing sunt automatizate, cu ajutorul softurilor de retargeting care, in functie de comportamentul de browsing al vizitatorilor site-ului, trimit emailuri personalizate cu scopul de a-i convinge sa se intoarca pe site si sa cumpere un anumit produs sau serviciu.

 

6) Content Marketing (Marketingul de continut)

Desi Content Marketingul este, in esenta, o parte integranta a unei strategii de optimizare SEO, poate fi tratat ca un instrument separat, mai ales atunci cand analizam continutul din punct de vedere al marketingului si mai putin din punct de vedere SEO.

De exemplu, video marketingul este o modalitate de a obtine vizibilitate online care a devenit foarte populara in ultimii ani, in mod special via Youtube. Oferind tutoriale sau informatii utile celor care iti urmaresc canalul de Youtube vei reusi sa iti faci brandul cunoscut si sa obtii lead-uri, mai ales daca in descrierea videoclipului vei insera un link catre site-ul tau oficial.

Hai să vorbim

Lasă optimizarea SEO și promovarea online a business-ului tău în mâinile noastre! Cu noi, crești traficul organic -> brand awareness-ul -> numărul de clienți -> vânzările -> profitul! Ce zici, îți facem o ofertă SEO personalizată?