Data de 27 ianuarie 2023 a fost descrisa de unii specialisti SEO de peste Ocean drept "
al doilea Craciun", datorita evenimentului major care a avut loc in acea zi si care a fost numit "
cel mai interesant din ultimii ani", in industria marketing-ului online. Este vorba despre o scurgere de informatii, cauzata de un fost angajat Yandex, care a facut public un document cu nici mai mult, nici mai putin de 1.922 de factori de ranking utilizati de motorul de cautare din Rusia.
Chiar daca, la nivel mondial, Yandex este abia al cincilea motor de cautare, din punctul de vedere al cotei de piata, dupa Google, Bing, Yahoo si Baidu (China), intamplarea este foarte relevanta pentru industria SEO globala, din cel putin doua motive. In primul rand, conform lui Jake Ward, fondatorul agentiei britanice de content marketing Content Growth, exista o similaritate de 70% intre rezultatele din Yandex si cele din Google (de departe cel mai folosit motor de cautare din lume, cu o cota de piata de peste 90% inclusiv in Romania). In al doilea rand, sute de fosti angajati ai celui mai mare motor de cautare din lume au lucrat ulterior (sau inca lucreaza) pentru Yandex, care, din acest motiv si nu numai, a fost numit "
Google-ul rusesc" sau "
clona lui Google".
In perioada de numai cateva saptamani care a trecut de la momentul scurgerii de informatii (una recunoscuta inclusiv de catre Yandex, care a declarat ca a demarat o investigatie interna), multi specialisti SEO din intreaga lume au inceput sa analizeze
documentul intins pe 752 de pagini si sa extraga informatii utile pentru industrie. Un alt motiv pentru care evenimentul are o importanta majora este faptul ca reprezinta una dintre putinele ocazii de a vedea cum functioneaza cu adevarat "dedesubturile" unui motor de cautare (este cunoscuta "secretomania" Google cu privire la factorii sai de ranking, chiar daca update-urile de algoritmi sunt facute publice).
Alex Buraks, Head of Growth (SEO) al site-ului mondial de inchirieri auto DiscoverCars.com (care are in portofoliu peste 500 de parteneri si peste 10.000 de destinatii), a intocmit o lista cu cei mai importanti 15 factori de ranking extrasi din scurgerea de informatii de la Yandex. Iata, in continuare, descoperirile sale:
1. Vechimea documentului/paginii - cu cat o pagina este mai veche, cu atat mai bine, cu conditia sa fie actualizata in mod regulat;
2. Data ultimului update - cu cat o pagina este actualizata mai recent, cu atat ea va fi avantajata in pozitii;
3. Comportamentul utilizatorului - un click-through rate ridicat, o rata de respingere scazuta si alte "semnale" pozitive vor imbunatati ranking-ul;
4. Traficul de pe site - bineinteles, site-urile cu trafic mare vor fi avantajate (insa conteaza si procentajul de trafic organic);
5. Pozitiile medii pe toate interogarile - in mod logic, cu cat pozitiile medii se apropie de "varful" SERP, cu atat mai bine;
6. Cifrele existente in URL - prezenta cifrelor in URL are un efect negativ asupra ranking-ului (mai ales daca este vorba despre date/ani vechi);
7. Numarul de slash-uri din URL - cu cat sunt mai putine slash-uri, cu atat mai bine (totusi, acest aspect este discutabil, tinand cont ca un numar mare de slash-uri poate insemna o arhitectura de link-uri foarte bine structurata pe categorii si subcategorii);
8. Adancimea crawl-ului - cu cat pagina vizata este mai "aproape" de pagina principala (homepage), cu atat este considerata mai importanta de botii Yandex;
9. Numarul de erori - acest numar trebuie sa fie cat mai mic, prin urmare se recomanda
audituri SEO regulate;
10. Numarul de backlink-uri de pe pagini principale - backlink-urile provenite de pe homepage-urile altor site-uri sunt considerate mai valoroase decat cele de pe pagini secundare;
11. Traficul din Wikipedia - motoarele de cautare apreciaza foarte mult site-urile tip Wikipedia, motiv pentru care un backlink de pe un asemenea site este considerat mult mai valoros decat unul "obisnuit";
12. Este pagina respectiva ultima vizitata de utilizator? Daca da, inseamna ca acesta a gasit informatia care il interesa, prin urmare respectiva pagina va creste in pozitii, fiind considerata utila;
13. Numarul de utilizatori care au dat "bookmark" paginii - acesta este un alt indicator al utilitatii si relevantei paginii pentru useri (UX fiind unul dintre cei mai importanti factori de ranking, in ultimii ani, atat pentru Google, cat si pentru Yandex si alte motoare de cautare);
14. Prezenta keyword-urilor in URL - in mod evident, cuvintele cheie trebuie sa se regaseasca in forma "exact match" in URL (daca este targhetat un long-tail, acesta nu ar trebui sa depaseasca 3-4 cuvinte);
15. Numarul de clipuri embed nefunctionale - acesta este, asa cum era de asteptat, un factor de ranking negativ (iar embed-urile trebuie "reparate" cat mai curand).
Concluzii - care sunt cele mai bune practici SEO?
Multe dintre "descoperirile" de mai sus se inscriu deja in ghidul SEO de bune practici, insa unele dintre ele, in speta punctele 6, 7, 11 si 13, i-ar putea mira pana si pe cei mai experimentati dintre profesionistii in optimizarea SEO. Iata, asadar, 3 directii principale care pot fi extrase din informatiile obtinute, intr-un mod sau altul, despre factorii de ranking folositi de Yandex:
(1) Actualizeaza in mod constant continutul!
Atat motorul de cautare rusesc, cat si Google, cel mai mare motor de cautare din lume, prefera continutul proaspat. Mai mult decat atat, daca vorbim despre pagini vechi actualizate de curand, bifam doi factori de ranking "dintr-un foc" (primii doi enumerati mai sus). Cat de des trebuie updatat continutul? Conform unor studii, odata la 4-9 luni, ar trebui schimbat cel putin 10% din continutul unei pagini (insa nu doar prin reformulari, ci si prin corectarea erorilor, adaugarea unor informatii noi, reorganizarea paginii etc.);
(2) Atentie la paginile care nu performeaza!
In SEO, dar si in alte domenii, este important sa-ti canalizezi eforturile spre ceea ce este dovedit ca functioneaza, fara insa a ignora ceea ce nu merge! Astfel, cat timp motoarele de cautare iau in considerare inclusiv pozitiile medii pe toate interogarile, este obligatoriu sa "repari" paginile care performeaza slab. Fie le imbunatatesti continutul, fie le elimini cu totul din site!
(3) Limiteaza numarul de slash-uri din URL!
Nu in ultimul rand, numarul de slash-uri dintr-un URL ar trebui limitat, fara insa a "sacrifica" experienta utilizatorilor (dupa cum spuneam mai sus, ele pot denota si un aspect pozitiv, mai precis o structura foarte clara a site-ului). Spre exemplu, un URL de tipul "/ghiduri/ghiduri-seo-tehnic/erori-search-console/erori-404" poate fi scurtat astfel: "/ghiduri/seo-tehnic/erori-404" (fara impact din punct de vedere UX).
In loc de concluzie, te lasam cu urmatorul gand: daca, dupa parcurgerea articolului despre scurgerea de informatii de la Yandex, factorii de ranking utilizati de "Google-ul rusesc" te surprind, inseamna ca e nevoie sa iti regandesti intreaga strategie de optimizare SEO. In schimb, daca majoritatea lor iti suna familiar, aceasta este doar o alta confirmare a faptului ca esti pe drumul cel bun si trebuie sa continui pe aceeasi linie. Mult succes!