Eliminarea paginilor din site, schimbarea URL-urilor sau a
numelui de domeniu implica numeroase redirect-uri. Daca acestea nu se realizeaza, unele link-uri vor deveni "
dead end", ceea ce dauneaza atat experientei utilizatorilor (UX), cat si optimizarii SEO (intrucat stii deja ca nimic nu ii "scapa" lui Google). Practic, redirect-urile sunt semne de ocolire, ca sa ramanem in terminologia auto, cu diferenta ca ele te "teleporteaza" aproape instantaneu in locul in care trebuie sa ajungi. Iar, pentru ca site-ul tau sa nu devina o versiune web a Bucurestiului, unde mereu "
se lucreaza" si exista intarzieri sau blocaje care te fac sa nu ajungi cand vrei, unde vrei, e nevoie sa implementezi corect redirect-urile.
In termeni IT, redirect-ul poate fi vazut ca o functie care anunta server-ul ca trebuie sa returneze o alta pagina decat cea solicitata initial. Iata in continuare care sunt principalele tipuri de redirect-uri:
301 - acesta este de departe cel mai comun tip de redirect, fiind permanent. Mesajul transmis de catre el este "
mutat permanent / moved permanently", server-ul returnand in mod automat o alta pagina (cu un alt URL). Implementarea redirect-urilor 301 este esentiala, atat din punct de vedere SEO, cat si UX, in momentul in care un site isi schimba domeniul (rebranding) sau structura interna (in urma realizarii unei noi arhitecturi de link-uri, de catre specialistii in optimizare, pe baza celor mai potrivite cuvinte cheie identificate);
302 - acesta este un redirect care transmite mesajul "
mutat temporar / temporary relocation". De obicei, el se folosea pe parcursul mentenantei site-ului, insa astazi majoritatea lor au un "
mod mentenanta" deja implementat, pentru ca programatorii si administratorii domeniului sa poata vedea/testa anumite modificari inainte ca acestea sa fie facute publice. In prezent, exemple bune de redirect-uri 302 sunt cele realizate de Black Friday sau alte campanii, in care homepage-ul este inlocuit temporar cu o pagina dedicata (urmand sa revina "la normal" dupa cateva zile);
300 - mesajul "incorporat" in acest cod este "
alegere multipla / multiple choice" si se refera la mai multe posibilitati pentru aceeasi resursa. Site-urile in mai multe limbi reprezinta un bun exemplu in acest sens;
101 - "
schimbarea de protocol / protocol change" se folosea, in trecut, pentru "migrarea" site-urilor de pe varianta http:// (nesecurizata) pe https:// (securizata), insa in prezent se foloseste directiva RewriteEngine (care utilizeaza redirect-uri 301 - permanente).
Intrucat, asa cum spuneam, redirect-urile 301 sunt cele mai folosite, ne vom concentra pe ele in continuare. Pentru inceput, sa vedem care sunt particularitatile acestora:
1. Sunt executate foarte rapid. Intrucat presupun doar 1-2 linii de cod, redirect-urile 301 vor fi executate foarte rapid, ceea ce nu va avea un impact semnificativ asupra
vitezei de incarcare;
2. Multiple URL-uri pot fi redirectionate catre acelasi URL. Spre exemplu, daca doua pagini de categorie de pe site se "unesc" (categoriile de carti thriller si carti horror din oferta unei librarii online devin carti thriller/horror), atunci ambele URL-uri vor face redirect 301 catre noua categorie comuna. Bineinteles, reciproca nu este valabila (un URL nu poate redirectiona catre mai multe URL-uri, prin 301);
3. O pagina nu poate face redirect 301 catre ea insasi. Acest lucru ar crea o "bucla infinita", iar pagina nu s-ar mai incarca niciodata;
4. Prin 301, se "preia" si autoritatea paginii. Spre deosebire de alte tipuri de redirect-uri, prin 301 se preia aproape in intregime autoritatea (sau link juice-ul) paginii initiale - acesta este cel mai important aspect.
Conform MOZ, unul dintre cele mai populare software-uri de
SEO la nivel mondial, prin redirect 301 se preia intre 90 si 99% din autoritatea paginii initiale. Totusi, iata cateva aspecte de care trebuie sa tii cont:
- daca exista o diferenta semnificativa in ceea ce priveste continutul paginilor intre care se face redirect 301, transmiterea autoritatii va fi afectata;
- in momentul in care mai multe pagini redirectioneaza catre una singura (vezi punctul 2 de mai sus), exista posibilitatea ca una sau mai multe dintre acestea sa fie vazute de Google drept "soft 404" (motorul de cautare va considera redirect-ul irelevant si va vedea paginile originale drept 404, ceea ce inseamna ca acestea ar putea sa nu paseze autoritatea si, mai devreme sau mai tarziu, ar putea fi eliminate de la indexare);
- odata cu efectuarea redirect-ului, trebuie modificate si backlink-urile si textele ancora.
In concluzie, cele mai bune practici atunci cand este nevoie de redirect-uri pe site-ul tau sunt urmatoarele:
• Nu efectua redirectionari succesive - nu face redirect catre un link care face deja redirect;
• Redirectioneaza intotdeauna o pagina eliminata din site catre cea mai similara pagina ramasa;
• Asigura-te ca redirect-urile sunt bine implementate;
• Tine cont ca textul ancora al backlink-urilor catre pagina redirectionata trebuie modificat in consecinta;
• Foloseste
URL-uri absolute (care contin toate informatiile necesare pentru a localiza o resursa) atunci cand faci redirect, pentru a evita link-urile defecte (
broken links) si lanturile de redirect (
redirect chains);
• Diferite motoare de cautare ar putea trata redirect-urile in mod distinct (sfaturile de mai sus se refera la Google, care oricum are o cota de piata de peste 95% atat in Romania, cat si la nivel mondial).
In prezent, exista numeroase tool-uri, cum ar fi Yoast Redirect Manager, care ii ajuta pe specialistii SEO si proprietarii de site-uri sa verifice si sa realizeze in mod automat redirect-urile, pentru a evita erorile 404 si "
dead end"-urile mentionate mai sus.