De ce este importanta arhitectura unui site si cum o poti imbunatati prin optimizare SEO?
21 mar 2019

De ce este importanta arhitectura unui site si cum o poti imbunatati prin optimizare SEO?


Fiecare website are propria structura. Cu toate acestea, putine persoane stiu ca aceasta arhitectura influenteaza major pozitiile ocupate in motoarele de cautare. De aceea, este important sa ii acorzi acesteia importanta cuvenita, pentru a beneficia de o mai buna vizibilitate.

De ce conteaza arhitectura site-ului?

Pe scurt, o buna structura interna va atrage si o experienta pozitiva a utilizatorilor. Creierul uman are nevoie de un anumit echilibru cognitiv. Astfel, utilizatorii trebuie sa aiba acces la o structura logica, unde pot gasi cu usurinta ceea ce cauta.

Totodata, cu cat utilizatorii sunt mai atrasi de site-ul tau, cu atat acesta va fi mai "apreciat" de motoarele de cautare. Astfel, un site cu o structura bine planificata va conduce la un bounce rate redus, un CTR (click-through rate) mai bun si un timp mediu de vizionare mai mare. In concluzie, un site apreciat de utilizatori va duce la pozitii mai bune in Google.

O structura bine determinata conduce la un crawling eficient

Crawlerii sunt boti automati ai motoarelor de cautare, al caror scop este de a indexa continutul unui site, pentru afisarea acestuia in paginile de rezultate ale cautarilor. Cu cat este mai clara structura unui site, cu atat mai bine si mai corect va fi acesta indexat de catre spiderii Google.

Pe scurt, o arhitectura bine definita sta la baza unei optimizari SEO eficiente. Fara acest pas important, este posibil sa nu avem parte de succesul scontat. 

Cum sa creezi o arhitectura puternica a site-ului, in cinci pasi simpli

1. Alege un limbaj simplu de programare

In cazul in care esti chiar tu cel responsabil cu coding-ul, alege un limbaj de marcare/un standard simplu si des folosit, precum HTML sau CSS. Site-urile create in Javascript, Flash sau Ajax pot limita accesul spiderilor, chiar daca au o arhitectura bine implementata.

2. Planuieste ierarhia paginilor in avans

Daca incepi sa construiesti website-ul de la zero, aceasta este ocazia perfecta pentru planificarea corecta a structurii. Astfel, chiar inainte de a incepe sa programezi sau sa editezi paginile, va trebui sa iti organizezi structura paginilor. Tot ce iti trebuie pentru acest pas este un document Excel sau Word sau, de ce nu, chiar o foaie de hartie si un pix. 

Ierarhizarea este doar un mijloc de organizare a informatiei, astfel incat aceasta sa aiba cursivitate logica, atat pentru utilizatori, cat si pentru motoarele de cautare. De cele mai multe ori, aceasta ierarhie va deveni scheletul site-ului, motiv pentru care este important sa acordam atentia cuvenita acestui pas.

Iata cateva lucruri de care sa tii cont la planificarea ierarhiei paginilor:
 
  •     Nu complica foarte mult acest proces. Vrei ca totul sa fie cat mai clar si mai simplu, atat pentru utilizatori, cat si pentru motoarele de cautare.
  •    Fiecare dintre categorii trebuie sa fie unica si distincta de celelalte. De asemenea, fiecare dintre subcategorii trebuie sa aiba o legatura logica cu categoria-mama din care provine.
  •     Pastreaza numarul categoriilor intre 2 si 7. 
  •    Incearca sa ai un numar apropiat de subcategorii pentru fiecare categorie principala. Astfel, daca o categorie are 16 subcategorii, insa alta are doar 2, acest dezechilibru nu va fi benefic pentru site-ul tau.

3. Alege o structura a URL-urilor care sa urmeze arhitectura site-ului

Unul din cele mai importante elemente ale arhitecturii unui site este structura URL-urilor. Daca ai urmat sfatul de mai sus, ar trebui sa iti fie usor. Sa luam un exemplu: daca site-ul tau, care se numeste magazinul-de-haine.ro vinde articole de imbracaminte, la alegerea unei categorii precum "rochii", si alegerea unei subcategorii (precum "rochii de cocktail"), URL-ul tau va trebui sa arate in felul urmator:

www.magazinul-de-haine.ro/rochii/cocktail

Aceasta structura a URL-urilor este preferata de motoarele de cautare, in detrimentul caracterelor alfanumerice sau simbolurilor. In plus, aceasta metoda face parte din paleta de tehnici pentru optimizare SEO.

4. Foloseste o structura de navigare "de suprafata"

Acest lucru inseamna sa te asiguri ca paginile, in special cele importante, sa fie cat mai usor accesibile. Acest sfat urmeaza "regula celor trei click-uri", insemnand ca este nevoie de 3 click-uri sau mai putine pentru a naviga pe oricare dintre paginile site-ului.

5. Dezvolta o structura a linkurilor interne

Daca ierarhia unui site reprezinta scheletul, link-urile interne reprezinta organele si tesuturile care conecteaza elementele scheletului. Ele sunt importante din trei motive:

    • permit utilizatorilor sa navigheze cu usurinta in site;
    • ajuta la stabilirea ierarhiei pentru informatia continuta in site;
    • contribuie la raspandirea autoritatii site-ului sau a unei pagini importante.

O arhitectura interna bine planificata ajuta motoarele de cautare sa stie care dintre pagini este mai importanta, dar si cum poate ajunge acolo. Astfel, respectarea acestor reguli conduce la crearea unui "organism" stabil si complet. Nu uita sa te asiguri ca fiecare dintre paginile site-ului tau poate fi accesata, avand un link de la o alta pagina, dar si un link catre o pagina diferita din site. 

Concluzie

Arhitectura unui site este rezultatul planificarii atente si a organizarii eficiente. Cu toate ca arhitectura unui site este printre cele mai importante lucruri din punctul de vedere al optimizarii SEO, ea este de multe ori neglijata. Desi cel mai bun moment pentru acest proces este inainte de crearea propriu-zisa a site-ului, in cazul in care trebuie sa refaci structura unui site deja existent, poti face cateva ajustari, pentru reorganizarea elementelor de navigare sau a paginilor importante. Astfel, vei obtine rezultatele mult asteptate, atat de la utilizatori, cat si de la motoarele de cautare!
 

Hai să vorbim

Lasă optimizarea SEO și promovarea online a business-ului tău în mâinile noastre! Cu noi, crești traficul organic -> brand awareness-ul -> numărul de clienți -> vânzările -> profitul! Ce zici, îți facem o ofertă SEO personalizată?