Pentru cei care detin un site, dar inca nu au notiuni tehnice de SEO foarte solide, am decis sa venim in ajutor cu un scurt articol explicativ referitor la canibalizarea cuvintelor cheie si cum influenteaza acest „fenomen” pozitionarea in paginile cu rezultate ale cautarilor realizate in Google.
In lipsa de experienta, este foarte posibil sa pleci de la premisa ca, daca targetezi aceleasi expresii in mai multe pagini din site, vei obtine pozitii mai bune in rezultatele de cautare Google. Nu numai ca aceasta abordare este una nefireasca, ci se poate dovedi si deosebit de daunatoare pentru pozitiile actuale din Google!
Cu alte cuvinte, fara sa iti dai seama, „strategia” ta va avea un efect invers decat cel scontat. In cel mai „bun” caz, site-ul tau va stagna in paginile 3-4, ceea ce se traduce prin zero vizibilitate in motorul de cautare, deci trafic scazut si venituri nesatisfacatoare. Mai mult, aceasta situatie poate influenta in mod negativ experienta utilizatorului, ceea ce va conduce la scaderea ratei de conversie.
Spre exemplu, la iAgency ne confruntam cu aceasta problema la magazinele online. Avem proiecte care ocupau pozitii bune cu pagini de produs, iar paginile de categorie, care sunt mult mai relevante pentru utilizatori, nu se aflau nici in top 50. Paginile de produs primesc click-uri, insa au si un bounce rate ridicat (citeste mai multe despre bounce rate aici).
Pentru mai multe clarificari si sugestii, citeste in continuare articolul nostru!
1. Ce presupune canibalizarea cuvintelor cheie in SEO?
Fenomenul de canibalizare SEO sau canibalizare a cuvintelor cheie (keyword cannibalization) se produce atunci cand una sau mai multe expresii de cautare pentru care se doreste ca o anumita pagina din site sa rankeze in Google sunt introduse in mod excesiv si in alte pagini ale site-ului.
Altfel spus, in loc sa optimizezi o singura pagina pentru unul sau mai multe cuvinte cheie, vei optimiza si alte pagini din site folosind cuvintele respective sau termeni foarte similari. Canibalizarea imbraca diverse forme si poate viza inclusiv articolele de blog optimizate in mod identic intre ele sau cu o alta pagina din site, al carei ranking ar trebui sa ramana prioritar.
Drept urmare, avand in vedere ca vei avea mai multe pagini care rankeaza pentru acelasi cuvant cheie, principiul unicitatii specific optimizarii SEO se va pierde. Rezultatul? Pierderea pozitiei corecte in Google!
2. Tipuri de canibalizare
Nu orice situatie de canibalizare este automat o problema! Canibalizarea se intampla, in general, in mod neintentionat – sau, mai bine zis, in necunostinta de cauza. Dar pot exista si strategii SEO bine gandite si controlate de catre specialisti, prin care se urmareste sa se rankeze cat mai sus cu doua pagini in paralel.
2.1. Doua sau mai multe pagini din site „se lupta” simultan pentru acelasi cuvant cheie
Acest caz de canibalizare poate genera situatii de tipul:
Ambele landing page-uri ocupa pozitii de top, pe prima pagina din SERPs. Acest lucru inseamna mai mult trafic pentru site-ul tau si putem vorbi de "good" cannibalization.
Pagina principala ocupa o pozitie fruntasa, in timp ce paginile secundare care targeteaza aceeasi expresie de cautare nu se afla nici macar in top 20. Aceasta situatie de canibalizare reprezinta o problema minora, care nu deranjeaza si a carei rezolvare ramane la latitudinea ta.
Ambele pagini rankeaza foarte slab, „luptandu-se” intre ele fara succes si fara ca vreuna sa se situeze pe prima pagina a rezultatelor Google. In acest caz, deja vorbim de o problema majora de canibalizare, ce reprezinta o urgenta!
2.2. Doua sau mai multe pagini din site rankeaza prin rotatie
O astfel de situatie se descrie prin faptul ca paginile canibalizate apar pe rand in rezultatele de cautare Google, ocupand diverse pozitii in perioade de timp diferite pentru acelasi cuvant cheie. Generand volatilitate si lipsa de consecventa, acest tip de canibalizare este foarte comun si necesita solutii eficiente!
3. Cum functioneaza si cat de mult te poate afecta canibalizarea SEO?
Sa presupunem ca in site-ul tau exista doua landing page-uri care acopera acelasi subiect si sunt optimizate identic sau aproximativ la fel. In acest caz, pentru ca tu practic vei fi in competitie directa cu tine insuti, Google va deveni „confuz”. Motorul de cautare nu va sti care dintre cele doua pagini este mai relevanta pentru expresia data si pe care sa o afiseze mai sus in rezultatele sale.
In consecinta, cel mai probabil ambele pagini vor ocupa pozitii mult mai joase decat in mod normal, canibalizandu-se reciproc si distrugand orice sansa ca una dintre ele sa ocupe o pozitie de top. In special, pagina pe care ti-ai fi dorit sa o ridici se va prabusi. Iar daca nu vei fi constient de acest lucru si nu vei lua masuri, nu vei face decat sa te „autosabotezi” pe termen lung!
Canibalizarea SEO poate fi o problema atat de grava, incat poti pierde foarte mult in ranking. Spre exemplu, in loc sa fii listat in prima pagina cu rezultatele de cautare Google, poti ajunge pe paginile 5-10. Acest detaliu crucial iti va afecta rata de conversie, traficul pe site, brand awareness-ul etc.
Nota: In general, Google afiseaza doua, maximum trei rezultate provenind de la acelasi domeniu, pentru o anumita expresie de cautare.
4. Cum poti identifica paginile canibalizate?
Exista trei niveluri la care pot fi detectate probleme de canibalizare:
- la nivelul meta titlurilor si meta descrierilor;
- la nivelul heading-urilor;
- la nivel de continut al paginii.
Pentru a descoperi daca acestea targeteaza aceleasi expresii de cautare si pentru a depista paginile canibalizate, e destul de simplu. Poti sa afli in urma unei cautari a site-ului tau pe Google, pentru cuvantul pe care il suspectezi de rezultate multiple (site:domeniu + cuvant cheie).
Aceasta metoda poate fi aplicata si in scop preventiv, atunci cand doresti sa creezi o noua pagina si vrei sa identifici rapid daca o alta pagina din site-ul tau este deja optimizata pentru expresia de cautare pe care intentionezi sa o incluzi in strategia de cuvinte cheie.
In exemplul de mai jos, vom observa ca primele doua rezultate targeteaza aceeasi expresie:
Aici, insa, este vorba de "good" cannibalization. Ambele pagini ocupa pozitii fruntase in Google, ceea ce tine de strategie si obiective.
Pentru o analiza mai amanuntita in ceea ce priveste identificarea paginilor afectate, in functie de tipul si complexitatea canibalizarii, exista tool-uri precum Ahrefs sau STAT.
5. Ce poti face pentru a combate canibalizarea?
Daca te confrunti cu o problema de canibalizare ce iti afecteaza cresterea organica a site-ului, poti sa recurgi la diverse solutii. In primul rand, analizeaza continutul paginilor, calitatea si perfomanta acestuia. Apoi, decide ce pastrezi si ce stergi.
5.1. De-optimizare si reoptimizare
Dupa ce te-ai decis asupra paginii cu care vrei sa rankezi pe o anumita expresie de cautare, poti sa de-optimizezi celelalte pagini concurente prin inlaturarea cuvintelor cheie comune din continut si meta tag-uri. Atentie! Va trebui sa actualizezi inclusiv structura de link-uri interne si externe pentru fiecare dintre paginile canibalizate, operand modificari acolo unde e cazul.
5.2. Combinarea paginilor prin redirectionari 301
Daca ai doua sau mai multe pagini care rankeaza pentru acelasi cuvant cheie, dar au continut la fel de valoros si beneficiaza si de backlink-uri, le poti combina intre ele. Astfel, aplicand 301 Redirect, vei obtine o singura pagina mult mai ampla si puternica, cu care vei avea sanse crescute sa rankezi cat mai sus.
5.3. Stergerea paginilor nedorite
In situatia in care in site-ul tau exista pagini care nu sunt valoroase din niciun punct de vedere, dar canibalizeaza o pagina mai importanta si cu potential, poti pur si simplu sa le stergi. Insa, inainte sa le dai delete, verifica daca acestea au backlink-uri! In caz afirmativ, aplica redirect-uri de tip 301 catre alte pagini similare din site. Daca nu exista pagini similare, atunci pur si simplu sterge-le. Nu realiza un redirect 301 ''just because''! Google vede paginile 404 si le scoate singur, in timp, din index.
5.4. Aplicarea tag-ului noindex
Se recomanda doar in cazuri exceptionale, cu precautie! Spre exemplu, unele persoane aplica tag-ul noindex articolelor de blog care, desi folositoare pentru vizitatori, au potentialul de a canibaliza o alta pagina din site ce ocupa deja o pozitie buna in SERPs.
5.5. Aplicarea tag-ului canonical
O alta varianta, in cazul in care vrei sa pastrezi pe site, sub diferite URL-uri, pagini cu continut duplicat sau similar, fiecare fiind utila pentru vizitatori in felul ei, poti aplica tag-ul canonical. In felul acesta, ii vei specifica lui Google care dintre pagini este cea principala si trebuie indexata pentru a ranka in motoarele de cautare.
6. Concluzie
Desi exista persoane care nu considera canibalizarea SEO ca fiind o problema prea mare, noi suntem de parere ca acest aspect te poate trage foarte mult in jos daca nu este controlat. Sfatul nostru este sa nu ignori fenomenul si sa nu mergi pe reteta „cu cat mai mult, cu atat mai bine”, fiindca, asa cum am mai spus, vei ajunge sa te sabotezi singur!
Dupa cum ai observat, pot exista diferite situatii de canibalizare si solutii de combatere. Pentru a lua deciziile si masurile potrivite, in cazul in care nu esti multumit de rezultatele site-ului tau si nu stii cum sa rezolvi problemele care-ti „mananca” succesul, apeleaza la specialisti!
Primește cele mai recente știri și actualizări
Prin abonare, ești de acord cu Politica noastră de confidențialitate
Lasă optimizarea SEO și promovarea online a business-ului tău în mâinile noastre! Cu noi, crești traficul organic -> brand awareness-ul -> numărul de clienți -> vânzările -> profitul! Ce zici, îți facem o ofertă SEO personalizată?