Acum 10 ani, SEO era simplu. Pentru ca site-ul tau sa fie listat printre primele pozitii in Google, tot ce trebuia sa faci era sa inghesui cat mai multe cuvinte cheie in continutul paginilor si sa cumperi cat mai multe linkuri externe, de cele mai multe ori spammy, de la asa-zisele “ferme de linkuri”. In prezent, motoarele de cautare, cu Google in frunte, folosesc sute de factori de listare pentru a ierarhiza site-urile in paginile cu rezultate.
Odata cu actualizarile periodice de algoritm, Google a inceput sa puna accent din ce in ce mai mult pe experienta utilizatorului, factor de care specialistii SEO trebuie sa tina cont in strategiile pe care le concep si implementeaza pentru clientii lor. Cat de usor le este vizitatorilor sa navigheze pe site-ul tau? Ai asigurat un continut de calitate pentru ca utilizatorii sa petreaca cat mai mult timp pe acesta? Site-ul tau este securizat, iar paginile au o viteza de incarcare optima, atat pe versiunea desktop, cat si pe cea de mobile?
Intre
SEO si UX (User Experience – Experienta utilizatorului) este un “parteneriat” care functioneaza in felul urmator: SEO se adreseaza motoarelor de cautare, iar elementele UX vizitatorilor site-ului, insa ambele au un scop comun, acela de a oferi cea mai buna experienta utilizatorilor.
Iata care sunt cele mai importante elemente ale unui site care au impact semnificativ atat asupra factorilor de SEO cat si indicatorilor UX:
Heading-urile
Headingurile au rolul de a ajuta atat utilizatorii, cat si crawlerii Google, sa inteleaga structura continutului de pe o pagina web. In limbaj HTML, headingurile sunt cunoscute sub numele de taguri (<h1>, <h2>, <h3> etc.), acestea indicand atat vizitatorilor cat si motoarelor de cautare care este structura logica a continutului si care sunt cele mai importante sectiuni.
Este recomandat ca fiecare pagina a site-ului sa contina un singur tag <h1>, acesta indicandu-i lui Google care este subiectul general al paginii. De obicei, tagul <h1> este plasat in prima parte a continutului, in zona header-ului, acesta putand fi comparat cu titlul unui capitol al unei carti. Includerea unui cuvant cheie in sectiunea de continut care are tagul <h1> contribuie la cresterea pozitiilor acelei pagini in SERP.
Celelalte headinguri (de la <h2> pana la <h6>) urmeaza in mod natural dupa tagul <h1> si ajuta mai departe la structurarea si organizarea continutului in pagina. Acestea pot fi folosite de mai multe ori in pagina, daca este necesar, insa utilizarea lor nu este obligatorie.
Structura site-ului si usurinta cu care vizitatorii navigheaza site-ul
Desi in ultimii ani acest subiect a fost dezbatut in mod excesiv, inca exista multe site-uri care nu respecta cateva reguli de baza cand vine vorba de impactul structurii unui site asupra experientei utilizatorilor. Mai mult, structura unui site nu este importanta doar pentru vizitatori, ci si pentru motoarele de cautare, aceasta avand rolul unei harti pentru crawleri.
CITESTE mai multe despre
optimizarea SEO On-page
E important sa tii cont de faptul ca vizitatorii nu vor ajunge mereu pe site-ul tau prin intermediul homepage-ului. De aceea, este recomandat ca site-ul tau sa aiba o arhitectura de linkuri logica si inteligent structurata, pentru ca utilizatorul sa poata naviga usor printre pagini, indiferent de landing page-ul prin care a ajuns pe site.
Semnalele utilizatorilor
Semnalele utilizatorilor vor deveni un factor de listare din ce in ce mai important. Ai postari pe Google My Business pe care utilizatorii efectueaza click-uri? Folosesc vizitatorii versiunii de mobile functia de “click-to-call” pentru a te contacta telefonic? Exista review-uri pozitive din partea utilizatorilor si, cel mai important, le raspunzi acestora?
Desi specialistii de la Google au negat ca indicatorii UX precum timpul petrecut pe site sau rata de respingere sunt factori de listare cu impact direct asupra pozitiilor in Google, practica a demonstrat ca exista o corelare semnificativa intre comportamentul de navigare al utilizatorilor si pozitiile in SERP. Mai simplu spus, Google le vede si le stie pe toate! Fiecare actiune intreprinsa de vizitatori pe site si fiecare interactiune dintre tine si acestia ii semnaleaza lui Google ca site-ul tau are un continut de care utilizatorii sunt interesati.
Viteza de incarcare a paginilor
Viteza de incarcare a unui site, mai ales cea a versiunii mobile, este de mult timp un factor de listare in Google. Tool-ul
Page Speed Insights de la Google este foarte util pentru a identifica problemele legate de viteza de incarcare, oferind si sugestii de imbunatatire a acesteia. Ai fi surprins, insa chiar si site-urile brandurilor mari au probleme cu viteza de incarcare. Acestea sunt cauzate de cele mai multe ori de continutul de tip foto si video care este urcat pe site fara a fi optimizat.
Optimizarea site-ului pentru dispozitive mobile
Experienta utilizatorului pe versiunea mobile a unui site nu tine doar de o viteza optima de incarcare, ci este definita in ansamblu, de la elementele de design, la usurinta cu care utilizatorii interactioneaza cu elementele site-ului, pana la incadrarea continutului de tip text si functionalitatea butoanelor din meniu.
Odata cu actualizarea algoritmului mobile-friendly din 2015 si lansarea mobile-first index in 2018 de catre Google, versiunea mobile a site-urilor a devenit prioritara in listarea acestora in paginile de rezultate.
Usurinta cu care vizitatorii navigheaza printre paginile site-ului reprezinta unul din cele mai importante elemente ale experientei utilizatorilor pe mobile. Acestia au nevoie sa gaseasca rapid si usor exact ceea ce au nevoie, fie ca vorbim despre un anumit tip de continut sau despre finalizarea unei comenzi. Fiecare element care influenteaza comportamentul de navigare al utilizatorilor are impact si asupra performantelor SEO.