Pentru cele mai multe persoane, latura tehnica a optimizarii SEO reprezinta partea cea mai putin “interesanta”, considerand ca doar programatorii ar trebui sa o cunoasca si sa se ocupe de ea.
Cu toate acestea, un nivel minim de cunostinte SEO tehnice poate avea un impact semnificativ asupra pozitiilor unui site in Google. Este adevarat ca partea tehnica a optimizarii SEO este mai dificila si mai putin “comestibila”, insa in acest articol vom incerca sa explicam in termeni cat mai simpli care sunt cele mai importante aspecte de care trebuie sa tii cont pentru a te asigura ca site-ul tau sta bine la acest capitol.
Ce este SEO tehnic?
SEO tehnic, parte a procesului de optimizare on-page, implica imbunatatirea aspectelor tehnice ale unui site cu scopul de a obtine pozitii cat mai bune in motoarele de cautare. Asigurandu-te ca site-ul are o viteza de incarcare cat mai mare si este usor de indexat si interpretat de catre crawlerii Google, vei construi o fundatie tehnica solida pentru acesta.
De ce ar trebui sa iti optimizezi site-ul din punct de vedere tehnic?
Scopul motoarelor de cautare este de a oferi utilizatorilor cele mai relevante rezultate la interogarile pe care le efectueaza, indexand si evaluand paginile web pe baza mai multor factori. Unii dintre acestia pun accent pe experienta utilizatorului, cum ar fi, spre exemplu, viteza de incarcare a site-ului. Alti factori sunt legati de usurinta cu care robotii Google “inteleg” continutul paginilor din site (de exemplu, datele structurate de tip schema.org). Asadar, imbunatind aspectele tehnice ale site-ului vei ajuta motoarele de cautare sa-l indexeze cat mai eficient, fiind recompensat cu cresteri in pozitiile din SERP (Search Engine Results Pages).
Care sunt cele mai importante aspecte ce tin de SEO tehnic?
Un site bine optimizat din punct de vedere tehnic este usor de navigat de catre utilizatori si usor de indexat de catre robotii motoarelor de cautare. Iata care sunt caracteristicile unui site bine optimizat din punct de vedere tehnic:
1) Se incarca rapid
In prezent, un site care nu se incarca rapid este ignorat de catre utilizatori si devansat de catre competitori. Conform statisticilor, 53% din utilizatorii de dispozitive mobile parasesc un site daca acesta nu se incarca in maximum 3 secunde. Asadar, daca site-ul tau nu beneficiaza de o viteza mare de incarcare, vizitatorii vor iesi rapid si le vor alege pe cele ale concurentilor, lucru care va genera un bounce rate foarte mare si pierderi substantiale de trafic.
Viteza de incarcare este un factor de listare deosebit de important pentru Google. O pagina web care se incarca greoi va suferi scaderi in pozitii, lucru care va duce la o scadere si mai mare de trafic.
Daca vrei sa testezi viteza de incarcare pentru site-ul tau, iti recomandam
Google Page Speed Insights, un tool usor de folosit, care iti ofera numeroase sugestii de imbunatatire a acestui factor.
2) Este usor de indexat de catre robotii motoarelor de cautare
Robotii Google, cunoscuti si sub numele de crawleri sau spideri, urmaresc linkurile unui site pentru a descoperi paginile si continutul acestuia. O arhitectura de linkuri interne bine construita va ajuta crawlerii sa inteleaga cat mai bine care sunt cele mai importante pagini din site.
Insa exista si alte modalitati prin care poti ghida robotii in procesul de indexare. De exemplu, ai posibilitatea de a bloca anumite pagini de la indexare, de a permite crawlerilor sa parcurga o anumita pagina dar sa nu o afiseze in SERP, precum si de a indica spiderilor sa nu urmareasca anumite linkuri.
Modalitatea cea mai eficienta prin care poti da indicatii specifice crawlerilor Google este prin intermediul fisierului robots.txt. Atentie, insa, la modul in care il folosesti, deoarece o simpla greseala poate impiedica spiderii motoarelor de cautare sa indexeze corect site-ul, sau chiar sa il elimine cu totul din index.
3) Are cat mai putine linkuri defecte
Ce poate fi mai frustrant pentru utilizatori decat sa ajunga pe o pagina care nu exista? Daca un link directioneaza vizitatorul catre o asemenea pagina, acesta va intampina o eroare 404, lucru care reprezinta o bila neagra si in fata crawlerilor Google.
Pentru a preveni astfel de situatii si a avea cat mai putine linkuri defecte pe site, de fiecare data cand stergi sau muti o pagina din site, ar trebui sa efectuezi un redirect 301 catre o alta pagina functionala.
4) Nu are continut duplicat
Daca site-ul tau are continut duplicat pe mai multe pagini, crawlerii Google pot fi indusi in eroare. Daca doua pagini au continut identic, cum vor putea decide pe care dintre ele sa o listeze in pozitii mai bune? Drept urmare, paginile cu continut duplicat vor fi pozitionate mai slab in SERP.
Din pacate, poti avea continut duplicat pe site fara sa iti dai seama. Din diferite motive tehnice, URL-uri diferite pot duce catre acelasi continut (de exemplu, homepage-ul poate fi duplicat printr-o adresa URL de tip "site/index.php). Poate utilizatorul nu va observa acest lucru, insa Google va vedea doua pagini diferite, dar cu acelasi continut.
Din fericire, exista o solutie la aceasta problema. Prin inserarea tagului "rel=canonical", poti indica motoarelor de cautare care este pagina de referinta pe care doresti sa o listeze.
5) Este securizat printr-un certificat SSL
Un site bine optimizat din punct de vedere tehnic ar trebui sa beneficieze de un certificat SSL, acesta avand rolul de a garanta utilizatorilor siguranta datelor personale. Adresa unui site care are implementat un astfel de certificat va incepe cu "https://" in loc "http://"
6) Are un sitemap XML
Un sitemap XML este o lista a tuturor paginilor unui site. Acesta serveste drept "harta" pentru motoarele de cautare, avand ca scop principal informarea acestora cu privire la paginile componente ale site-ului. Cu ajutorul protocolului XML, Google va intelege mai bine structura site-ului, asigurand o indexare mai eficienta a acestuia. Standardul XML a devenit comun si acceptat de toate motoarele de cautare precum Google, Bing si Yahoo, iar utilizarea unui sitemap XML este in prezent o metoda optima de a comunica acestora modificarile survenite in structura site-ului.